Opis
O knjizi:
Autorica ovoj temi pristupa s neurolingvističke, psiholingvističke i glotodidaktičke perspektive. U knjizi se posebno ističe formativna uloga čitanja u oblikovanju kritičkog mišljenja mladih. U tome smislu autorica nudi i konkretne vježbe koje bi trebale pomoći učiteljima u radu. S obzirom na nedostatak bavljenja čitanjem kao kognitivnim procesom u našoj znanosti, knjiga je pisana kao uvod u znanost u čitanju. Kako je riječ o interdisciplinarnom djelu, ono je prije svega namijenjeno roditeljima, učiteljima, sveučilišnim nastavnicima, knjižničarima, no isto tako i svima onima koje zanima procesiranje napisanoga jezika u okviru kognitivnih znanosti.
Iz recenzije:
„Ovaj rukopis ima vrijednost zbog interdisciplinarnoga pristupa temi. Objedinjene su najnovije spoznaje s područja edukacijskih i lingvističkih znanosti, ali i međunarodnih istraživanja. Studentima filoloških, društveno-humanističkih i prirodoslovnih područja, bit će omogućeno otkrivanje i osvješćivanje važnosti poticanja i razvijanja dubinskoga i kritičkoga čitanja na svim razinama odgoja i obrazovanja. Roditelji, odgajatelji i učitelji, moći će odgojno i obrazovno djelovanje kreirati, ali i potvrđivati i predviđati njegovu valjanost, koristeći se brojnim primjerima vježbi i aktivnosti koje omogućuju razvoj čitalačke kompetencije.“
dr.sc. Marijana Češi
Iz sadržaja:
UVOD / IGRA JE OZBILJNA STVAR. ŠTO BI BILO DA SE PRESTANEMO IGRATI? / Uloga igre u kognitivnom razvoju / Uloga jezika u kognitivnom razvoju / Smisao jezične igre / Materinji i drugi jezici Od jezične igre do jezične sposobnosti / MOZAK (NI)JE ZA ČITANJE / Društvo, jezik(oslovlje) i mozak / Ćitanje u mozgu / Čitanje u društvu / Užitak čitanja: čitanje kao intelektualna razbibriga i/ili intelektualna potreba / OD ČITALAČKE PISMENOSTI DO ČITATELJSKE SPOSOBNOSTI / Čitalačka pismenost / Čitateljska sposobnost / Čitanje s razumijevanjem / KRITIČKO ČITANJE ZA KRITIČKO GRAĐANSTVO ILI ZAŠTO MORAMO ČITATI / Čitanje s razumijevanjem / Nacionalna strategija poticanja čitanja / Mjesto čitalačke pismenosti u obrazovnom sustavu: promišljanja / DUBINSKO ČITANJE IZ PERSPEKTIVE PSIHOLINGVISTA (I ČITATELJA) / Što je dubinsko čitanje i zašto je važno? / Mentalni leksikon i mogućnost dubinskog čitanja / Zašto se treba baviti konkretnošću i predočivošću riječi? / SADAŠNJOST ZA BUDUČNOST / Što i koga podučavamo kad podučavamo, zašto podučavamo i kako to činimo? / Psihologija učenja i podučavanja / Od glasa i slova do teksta / Psihološki prediktori čitanja: motivacija i stav / VOKABULAR, POUZDAN PRIJATELJ I PLAŠITELJ IZ ZASJEDE / O strukturi vokabulara, prije svega značenjskoj / Primjeri igara i vježbi / ČITANJE ZA ŽIVOT: STRUKTURE TEKSTA ZA STRUKTURE MIŠLJENJA / RAVE-O / Strukture objasnidbenog ( ali i književnog ) teksta / Primjer strukturiranog teksta / Završna razmišljanja o strukturi / ČITANJEM ZA (SPO)RAZUMIJEVANJE: ČITAČ JE DANAS SVATKO. ČITATELJ NIJE / Zahvale / Pojmovnik / Literatura / Knjige koje sun as oblikovale dok su naša djeca odrastala / DODACI / Deklaracija o pravu europskih građana na pismenost i drugi projketi poticanja pismenosti na europskoj razini / Tri puta po sto riječi intelektualnog vokabulara iz uzdžbenika za vježbu / Popis resursa za pomoć u smišljanju igara i vježbi / Bilješke o autorici