Opis
O knjizi:
Knjiga ‘Djeca otkrivaju tajne svijeta’ može se shvatiti i prihvatiti kao prilog, dodatak, ponajprije svim onim do sada objavljenim djelima o dječjim samoiniciranim, slobodnim aktivnostima: istraživanjima, otkrivanjima i stvaranjima. Nakon teorijskog dijela o istraživačkim aktivnostima djece rane i predškolske dobi, govori se o različitim mogućnostima i vrstama poticaja. Dijete, kao djelatni dio svoga humanoga ljudskog okruženja, djeluje na njega, ali i sâmo, na neki način, postaje proizvod djelovanja svog okruženja. I poticaja u njemu. Tako dijete osvaja svijet i oblikuje se u ljudsko biće. Roditeljima, kao ni odgojiteljima, nije svejedno niti kakvo je okruženje djeteta, niti kakvo međuutjecanje omogućuje. Zato i govorimo o poželjnome poticajnom okruženju, i to takvom koje će biti primjereno, optimalno za svako dijete – i u odnosu na dob, ali i na pojedinačne individualne mogućnosti.
Drugi dio knjige predstavlja zbirka istraživačkih aktivnosti i igara za djecu rane dobi (2. i 3. godina). Kao i cjelokupno okruženje djeteta, tako i svaki njegov mogući, u međuvremenu nastali, dio može i treba biti shvaćen kao dio poticaja, koje svako dijete prihvaća, mijenja te prilagođuje svojim mogućnostima, razvojnim potrebama i interesima. Knjiga, u tom smislu, nudi niz mogućnosti. Odgojitelj ih bira te ih prilagođuje aktualnim okolnostima. Bira ih i dijete – u skladu sa svojim trenutnim potrebama i interesima. Samo je slobodno izabrane i prihvaćene poticaje moguće smatrati odgojno-obrazovnim optimalno učinkovitima i korisnima.
Knjiga je nastala na temelju vlastitih radova, ranijih objavljenih u različitim publikacijama. Za potrebe ovog djela oni su neznatno izmijenjeni i osuvremenjeni. Djelo je namijenjeno odgojiteljima djece rane i predškolske dobi te studentima koji se pripremaju za odgojiteljski poziv, a bit će korisna i roditeljima te drugim zainteresiranima. Ističem duboku zahvalnost na velikoj pomoći dr. sc. Branimira Mendeša koji je svojim stručnim doprinosom znatno obogatio sadržaj priručnika – toliko da je i stvarni suautor ove knjige. Hvala mu na tome! Anka Došen Dobud
Iz recenzija:
Autorica je i u ovom djelu ostala vjerna svojoj stručnoj preokupaciji – istraživačkim aktivnostima najmlađih. U ovoj knjizi autorica u potpunosti uvažava suvremene znanstvene spoznaje te ih detaljno elaborira i potkrepljuje praktičnim primjerima. Tema knjige je iznimno aktualna s obzirom na nedavno doneseni Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj (2014.), jer predstavlja razradu stavova navedenih u dokumentu. dr. sc. Branimir Mendeš
Knjiga je tematski vezana uz razumijvanje i poticanje istraživačke prirode djece predškolske dobi te bogaćenju odgojno-obrazovnog konteksta u kojemu će dijete poticajnim materijalima zadovoljiti potrebu upoznavanja svijeta koji ga okružuje. dr. sc. Hicela Ivon
Iz sadržaja:
Predgovor —————————————————————– 9
Istraživačke aktivnosti djeteta rane i predškolske dobi ——- 11
Slobodna istraživanja, otkrivanja i praktične aktivnosti
djece rane i predškolske dobi ————————————– 11
Što trebamo znati o poticajima? ————————————– 25
Poticaji u dječjem vrtiću ——————————————- 34
Poticaji za odgojitelja ———————————————– 46
Što nisu poticaji? —————————————————- 49
Prvi koraci k intuitivnoj kreativnosti ——————————— 51
Zbirka istraživačkih aktivnosti i igara za najmlađe ———– 69
Istraživačke aktivnosti i igre za djecu u 2. godini —————— 69
Manipuliranja i istraživanja —————————————- 72
Igre jednostavnih manipulacija ——————————– 73
Sastavljanje i vađenje igračaka u kutiju i iz nje ————- 73
Novi predmeti za manipuliranje ——————————- 73
Prirodni i drugi predmeti za manipuliranje —————— 74
Manipuliranje uvijačima za kosu —————————— 75
Igre punjenja i pražnjenja ————————————– 75
Manipuliranje i istraživanje cvijeća, zelenih i suhih
grančica, rascvjetanih grančica, trava ——————- 76
Igračke za naticanje ——————————————– 77
Igračke za rastavljanje i sastavljanje ————————- 78
Primjeri potaknutih istraživanja, s proširivanjem
istraživačkih mogućnosti djece —————————- 78
Okusna diferencijacija —————————————— 82
Ptičica u krletci ————————————————– 82
Punimo i praznimo vrećice ———————————— 83
Vrećica, a u vrećici svašta – čarobna vrećica ————— 83
Igre istraživanja i stvaranja zvukova ————————- 85
Istražujemo i mirise ——————————————— 88
Hodanje po snijegu: hranimo gladne ptičice —————- 89
Istražujemo i tražimo u travi ———————————- 90
Iz koje torbe želiš nešto? ————————————— 91
Igre slagalicama ———————————————— 91
Poštanska kutija ————————————————- 92
Igre mekim i tvrdim loptama ———————————- 93
Povuci, potegni ————————————————– 93
Istraživanje materijala za likovno oblikovanje ————– 94
Igre vodom ——————————————————- 95
Igre pijeskom —————————————————- 96
Izdvajanja i grupiranja ——————————————— 97
Povremeno spremanje igračaka —————————— 97
Spremanje sitnih predmeta ———————————— 97
Građenja i nizanja ————————————————– 98
Stavljanje kocke na kocku ————————————– 98
Kocka, kocka, kockica, gotova je kućica ——————— 99
Za malenog zeku, gradim lijepu kućicu ——————– 100
Gradimo tramvaj (autobus, kamion) ———————— 100
Igre za poticanje razvoja motorike —————————— 102
Igre kolutićima ————————————————- 102
Igre “kobasicama” ——————————————— 104
Igre balonima ————————————————– 105
Igre neposrednog oponašanja ——————————- 107
Istraživačke aktivnosti i igre za djecu u 3. godini —————- 108
Manipuliranja i istraživanja ————————————– 109
Puno – prazno ————————————————- 110
Umetanje i naticanje —————————————— 111
Što se sve može s krpicama, vrpcama, koncem, vatom? — 113
Igra u travi —————————————————– 115
Igra zvukovima ————————————————- 116
Igre pijeskom ————————————————— 118
Igre tijestom —————————————————- 121
Igre glinom i plastelinom ————————————- 121
Igre šaranja —————————————————- 122
Igre vodom —————————————————– 123
Igre rastavljanja i sastavljanja —————————— 125
Igre kolutima i valjcima ————————————– 126
Igre plošnim i prostornim oblicima ————————- 126
“Poštanska kutija” ——————————————— 128
Igre zrcalima ————————————————— 129
Igre skrivanja ————————————————– 130
Doživljaji i iskustva promatranja neposrednog okruženja —- 132
Vrijeme i vremenske promjene ——————————- 132
Šetnja do obližnjeg parka ———————————— 132
poznavanje vrta i voćnjaka ——————————– 134
Promatranje čišćenja i obnavljanja nasada ————— 135
Livada ———————————————————- 135
Cvjećarnica —————————————————- 136
Doživljaj živih životinja (koje nisu opasne) —————- 136
Češljaonica / frizerski salon ——————————— 137
Šetnja do tržnice ———————————————– 137
Građenje ———————————————————– 138
Dječje spontano građenje ———————————— 139
Građenje odgojitelja pred djecom ————————– 140
Igre simbolima —————————————————- 141
Igre scenskim lutkama, lutkama-rukavicama i sl. ——– 143
Igre simbolima ———————————————— 146
Slikovnica —————————————————— 149
Na kraju ———————————————————— 150
Literatura ————————————————————– 151
O autorici ————————————————————– 153
Osnovni biografski podaci ————————————– 153
Prinosi teoriji i praksi predškolskog odgoja ——————- 155
Popis objavljenih radova —————————————- 160