Opis
O knjizi:
Udžbenik na jasan i koherentan način pokriva marketinške kolegije koji se izvode na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu. U skladu s navedenime, podijeljen je na poglavlja koja kolegiji obrađuju: osnove marketinga, izravni marketing, upravljanje odnosa s potrošačima, marketinško upravljanje bazama podataka, mobilni marketing i internetski marketing. Vrijednost ovoga priručnika krije se u činjenici što autori, istovremeno imajući na umu i teoriju i praksu, na lagan i zanimljiv način, koristeći brojne sheme, dijagrame i prikaze izravno upućuju čitatelja na suštinu problematike.
S obzirom kako je marketing poslovni koncept neizostavan u svim tipovima organizacija – i javnih i privatnih – ovaj priručnik sadašnjim i budućim studentima i stručnjacima osigurava potrebno znanje u njegovom razumijevanju, ali i svakodnevnoj primjeni. Unatoč tome što je udžbenik prvenstveno namijenjem studentima visokih učilišta na kojima se izvode marketinški kolegiji, od velikog će značaja biti i drugim profesionalcima različitih vokacija – marketinškim stručnjacima, poduzetnicima, menadžerima, komercijalistima, komunikolozima, novinarima, lingvistima, ali i psiholozima.
Sadržaj:
I. POJAM I DEFINICIJA MARKETINGA 1 1.1. POJMOVNO ODREĐENJE MARKETINGA 2 1.2. TRŽIŠTE I KATEGORIJE TRŽIŠTA 9 1.2.1. Tržište 9 1.2.2. Kategorije tržišta 12 1.3. MARKETING KAO POSLOVNA KONCEPCIJA 17 1.4. MARKETING KAO PROCES 18 1.5. KRITIKE MARKETINGA 19 II. RAZVOJ MARKETINGA I UPRAVLJANJE MARKETINGOM 21 2.1. UVOD 22 2.2. TRŽIŠNA ORIJENTACIJA PODUZEĆA 23 2.2.1. Koncepcija proizvodnje 24 2.2.2. Koncepcija proizvoda 24 2.2.3. Koncepcija prodaje 24 2.2.4. Koncepcija marketinga 25 2.2.5. Koncepcija holističkog marketinga 26 2.2.5.1. Marketing odnosa 27 2.2.5.2. Integrirani marketing 27 2.2.5.3. Interni marketing 29 2.2.5.4. Društveno odgovoran marketing 29 2.3. ODNOS MARKETINGA I DRUGIH FUNKCIJA U PODUZEĆU 36 III. OKRUŽENJE MARKETINGA 37 3.1. UVOD 38 3.1.1. Vanjsko okruženje 38 3.1.1.1. Makrookruženje 38 3.1.1.1.1. Demografija 39 3.1.1.1.2. Ekonomske snage 39 3.1.1.1.3. Političke i zakonodavne snage 41 3.1.1.1.4. Tehnološke snage 41 3.1.1.1.5. Kulturne i društvene snage 42 3.1.1.1.6. Prirodne snage 43 3.1.1.2. Mikrookruženje 43 3.1.1.2.1. Kupci 43 3.1.1.2.2. Dobavljači 44 3.1.1.2.3. Posrednici 44 3.1.1.2.4. Konkurencija 44 3.1.1.2.5. Javnost 45 3.1.1.3. Interno okruženje 46 3.1.2. Praćenje i analiza okruženja 47 3.1.3. Reagiranje na promjene u okruženju 49 IV. TRŽIŠTE POSLOVNE POTROŠNJE 50 4.1. UVOD 51 4.2. VRSTE POSLOVNIH TRŽIŠTA 53 4.3. PONAŠANJE POSLOVNIH POTROŠAČA 53 4.3.1. Vrste odluka poslovnih potrošača o kupnji 53 4.3.2. Sudionici u procesu donošenja odluke o kupnji 54 4.3.3. Faze u procesu donošenja odluke o kupnji 54 4.3.4. Čimbenici utjecaja pri kupnji na tržištu poslovne potrošnje 55 V. PONAŠANJE POTROŠAČA 58 5.1. UVOD 59 5.2. MODELI PONAŠANJA POTROŠAČA 59 5.3. ČIMBENICI PONAŠANJA POTROŠAČA 60 5.3.1. Društveni čimbenici 60 5.3.2. Osobni čimbenici 61 5.4. PROCES DONOŠENJA ODLUKE O KUPNJI 63 VI. STRATEŠKO PLANIRANJE U MARKETINGU 67 6.1. STRATEŠKO PLANIRANJE U MARKETINGU 68 6.2. PROCES STRATEŠKOG MARKETINŠKOG PLANIRANJA 69 6.2.1. Analiza situacije 70 6.2.2. Određivanje ciljeva 72 6.2.3. Strategije i metode 73 6.2.4. Plan kao pisani dokument 76 6.2.5. Provedba plana 77 6.2.6. Vrednovanje (kontrola) rezultata 78 VII. ISTRAŽIVANJE TRŽIŠTA 79 7.1. UVOD 80 7.2. PROCES ISTRAŽIVANJA TRŽIŠTA 81 7.2.1. Postavljanje ciljeva istraživanja 83 7.2.2. Planiranje istraživanja 84 7.2.2.1. Izvori i vrste podataka 84 7.2.2.2. Vrste istraživanja 85 7.2.3. Provedba istraživanja 92 7.2.3.1. Upitnici 93 7.2.3.2. Ljestvice mjerenja pojava 95 7.2.3.3. Uzorci i uzorkovanje 97 7.2.4. Analiza rezultata istraživanja 99 7.2.5. Korištenje dobivenih informacija 97 7.3. MARKETINŠKI INFORMACIJSKI SUSTAV 100 7.3.1. Podsustav internog izvjeešćtaivanja 101 7.3.2. Podsustav marketinškog obavješćtaivanja 101 7.3.3. Podsustav marketinških istraživanja 102 7.3.4. Podsustav analize i potpore za donošenje marketinških odluka 102 VIII. SEGMENTACIJA TRŽIŠTA, ODABIRCILJNOG TRŽIŠTA, POZICIONIRANJEI 103 PREDVIĐANJA 8.1. UVOD 104 8.2. PROCES SEGMENTACIJE TRŽIŠTA 104 8.2.1. Razvojne etape u segmentaciji tržišta 106 8.2.2. Varijable segmentacije tržišta 107 8.2.2.1. Zemljopisna segmentacija 108 8.2.2.2. Demografska segmentacija 108 8.2.2.3. Geodemografska segmentacija 108 8.2.2.4. Psihografska segmentacija 108 8.2.2.5. Segmentacija na osnovi ponašanja 109 8.2.3. Segmentacija poslovnog tržišta (B2B) 110 8.2.4. Segmentacija po više varijabli 110 8.3. STRATEGIJE POZICIONIRANJA 112 8.4. ODABIR KONKURENTSKIH PREDNOSTI 113 8.4.1. Informiranje i pružanje konkurentske prednosti 114 MARKETINŠKI MIKS 114 IX. PROIZVOD 118 9.1. UVOD 118 9.2. KLASIFIKACIJA PROIZVODA 119 9.2.1. Proizvodi krajnje potrošnje 119 9.2.2. Proizvodi poslovne potrošnje 120 98.2.3. Usluge 121 98.2.4. Organizacije, osobe, mjesta i ideje 121 9.3. ANALIZA PONUDE PROIZVODA 121 9.4. ASORTIMAN PROIZVODNOG MIKSA 123 9.5. PAKIRANJE I OZNAČAVANJE PROIZVODA 124 9.6. ŽIVOTNI CIKLUS PROIZVODA 125 9.6.1. Uvođenje proizvoda 123126 9.6.2. Rast proizvoda 126 9.6.3. Zrelost proizvoda 126 9.6.4. Odumiranje proizvoda 127 9.7. STRATEGIJE VEZANE ZA ŽIVOTNI CIKLUS PROIZVODA 127 9.7.1. Ansoffova matrica rasta 128 9.7.1.1. Strategija tržišne penetracije 129 9.7.1.2. Strategija razvoja tržišta 129 9.7.1.3. Strategija razvoja proizvoda 130 9.7.1.4. Strategija diverzifikacije 130 9.8. PROIZVODNI PORTFELJ 130 9.9. BOSTONSKA MATRICA 131 9.10. MCKINSEYEVA PORTFELJNA MATRICA 133 9.11. RAZVOJ NOVOG PROIZVODA 134 9.11.1. Prikupljanje ideja 135 9.11.2. Obrada ideja 136 9.11.3. Testiranje koncepcije proizvoda 136 9.11.4. Poslovna analiza 137 9.11.5. Razvoj i testiranje proizvoda 137 9.11.6. Testiranje tržišta 137 9.11.7. Komercijalizacija proizvoda 138 9.12. PROCES PRIHVAĆANJA I DIFUZIJE PROIZVODA 138 9.13. RIZICI UVOĐENJA NOVIH PROIZVODA 140 9.14. MARKA PROIZVODA 141 9.14.1. Definicija marke 142 9.14.2. Elementi marke 142 9.14.3. Uloga marke za tvrtke 143 9.14.4. Uloga marke za kupce 143 9.14.5. Vrste maraka 144 9.14.6. Daljnji razvoj marke (brendiranja) 144 X. CIJENE 146 10.1. UVOD 147 10.2. CILJEVI CIJENA 147 10.3. ČIMBENICI UTJECAJA NA CIJENE 148 10.3.1. Unutrašnji čimbenici 148 10.3.1.1. Marketinška strategija 148 10.3.1.2. Financijska strategija 149 Troškovi 149 Financijski ciljevi 150 10.3.2. Vanjski čimbenici 150 10.3.2.1. Percepcija potrošača i elastičnost potražnje 150 10.3.2.2. Tipovi tržišta i konkurencija 152 10.3.2.3. Okruženje 153 10.3.2.3.1. Ekonomski uvjeti 153 10.3.2.3.2. Političko zakonodavni utjecaji 153 10.3.2.3.3. Distribucijski kanali 153 10.4. POLITIKE ODREĐIVANJA CIJENE 154 10.4.1. Određivanje cijena za nove proizvode 156 10.4.2. Psihološko određivanje cijena 155 10.4.3. Određivanje cijena profesionalnih usluga 157 10.4.4. Promotivno određivanje cijena 156 10.4.5. Određivanje cijena na osnovi iskustva 157 10.4.6. Metode određivanja cijene 157 10.4.6.1. Troškovno orijentirane metode 157 10.4.6.2. Tržišno orijentirane metode 159 10.4.6.3. Konkurentski orijentirane metode 160 10.4.7. Iniciranje i reagiranje na promjene cijena 161 10.4.7.1. Reakcije kupaca na promjene cijena 161 10.4.7.2. Reakcije konkurencije na promjene cijena 161 XI. KANALI DISTRIBUCIJE 163 11.1. UVOD 164 11.2. STRUKTURA KANALA DISTRIBUCIJE 167 11.3. PONAŠANJE I ORGANIZACIJA KANALA 168 11.3.1. Okomiti kanal distribucije 169 11.3.2. Horizontalan kanal distribucije 170 11.3.3. Suradnja članova u kanalu 170 11.4. INTENZITET TRŽIŠNE POKRIVENOSTI 172 11.5. VELETRGOVINA 173 11.6. MALOPRODAJA 177 11.6.1. Maloprodajna trgovina 178 11.6.2. Maloprodaja izvan prodavaonica 178 11.6.3. Maloprodajne organizacije 180 11.7. MARKETINŠKE ODLUKE MALOPRODAJE 180 11.8. GEOMARKETING (GIS) 181 11.8.1. Komponente i infrastruktura geomarketinga 184 11.8.2. Geomarketing u marketinškoj strategiji 186 11.9. PODRUČJA PRIMJENE GEOMARKETINGA 187 11.10. INSTITUCIJE KOJE POMAŽU DISTRIBUCIJSKI PROCES 188 11.11. FIZIČKA DISTRIBUCIJA 188 XII. PROMOCIJA 190 12.1. UVOD 191 12.2. KOMUNIKACIJSKI PROCES 191 12.2.1. Ciljevi promotivnih aktivnosti 193 12.3. UPRAVLJANJE PROMOCIJOM 1194 12.3.1. Odabir ciljne publike 194 12.3.2. Određivanje komunikacijskih (promotivnih) ciljeva 1194 12.3.3. Oblikovanje poruka 195 12.3.4. Izbor medija 195 12.3.5. Prikupljanje povratnih informacija 196 12.4. PROMOTIVNI MIKS (SPLET) 196 12.4.1. Oglašavanje 198 12.4.1.1. Ciljevi oglašavanja 199 12.4.1.2. Određivanje proračuna oglašavanja 199 12.1.1.3. Odabir medija oglašavanja 200 12.4.1.4. Ocjena učinkovitosti oglašavanja 201 12.4.2. Unapređenje prodaje 201 12.4.3. Osobna prodaja 202 12.4.3.1. Proces osobne prodaje 203 12.4.4. Odnosi s javnošću 204 12.4.4.1. Karakteristike odnosa s javnošću 205 12.4.5. Publicitet 206 12.5. ODREĐIVANJA PRORAČUNA PROMOCIJE 207 15.4.5.2. Zajednička izravna pošta 271 15.4.5.3. Paketni dodaci 271 15.4.5.4. Dodaci pošiljkama 272 15.4.5.5. Dodaci u katalozima 272 15.4.5.6. Dodaci u tisku 272 15.4.5.7. Dodaci računima 272 15.4.5.8. Televizija kao medij izravnog marketinga 273 15.4.5.9. Kiosk marketing 273 15.4.5.10. Trgovački sajmovi 274 15.4.6. Pojam integriranog izravnog marketinga 275 XVI. UPRAVLJANJE ODNOSIMA S POTROŠAČIMA 276 16.1. POJAM UPRAVLJANJA ODNOSIMA S POTROŠAČIMA 277 16.1.1. Sustavi CRM strategije 280 16.1.2. CRM strategija 285 16.2. UPRAVLJANJE ODNOSIMA S POTROŠAČIMA PUTEM INTERNETA 289 16.3. UPRAVLJANJE ODNOSIMA S POTROŠAČIMA PUTEM MOBILNIH UREĐAJA 296 XVII. MARKETINŠKO UPRAVLJANJE BAZAMA PODATAKA (MARKETING BAZE PODATAKA) 299 17.1. POJAM BAZE PODATAKA I ZNAČAJ PRIMJENE BAZE PODATAKA 300 17.1.1. Izrada i održavanje efektivne baze podataka 305 17.1.1.1. Rudarenje podataka 307 17.1.2. Baze podataka 310 17.1.2.1. Liste kupaca 310 17.1.2.2. Hijerarhija kupaca u bazama podataka 312 17.1.3. Segmentiranje kupaca u bazama podataka 313 17.1.3.1. Segmentacija 313 17.1.3.2. Segmentacija u bazama podataka 315 17.2. MARKETINŠKO UPRAVLJANJE BAZAMA PODATAKA 320 17.2.1. Pojam marketinškog upravljanja bazama podataka 320 17.2.2. Proces marketinškog upravljanja bazama podataka 324 17.2.3. Strategija marketinškog upravljanja bazama podataka 326 17.3. POVEZANOST IZRAVNOGA MARKETINGA, UPRAVLJANJA ODNOSIMA S POTROŠAČIMA I MARKETINGA BAZE PODATAKA 328 XVIII. INTERNETSKI MARKETING 333 18.1. UVOD 334 18.2. POJMOVNO ODREĐENJE I POVIJESNI RAZVOJ INTERNETSKOG MARKETINGA 334 18.2.1. Povijesni razvoj internetskogamarketinga 334 18.2.2. Pojmovno određenje internetskogamarketingarketinga 344 18.3. OBLICI INTERNETSKOGA MARKETINGA 348 18.3.1. Virusni/viralni marketing 350 18.3.2. Udruženi marketing 351 18.3.3. Marketing na pretraživačima 352 18.3.4. Marketing s dozvolom/dopuštenjem 354 18.3.5. Marketing izravnom e-poštom (e-mail marketing) 357 18.3.5.1. Neželjena elektronička pošta (spam) 363 18.3.6. Marketing putem društvenih mreža 365 XIX. MOBILNI MARKETING 374 19.1. UVOD 375 19.2. POJMOVNO ODREĐENJE I POVIJESNI RAZVOJ MOBILNOGAMARKETINGA 376 19.2.1. Pojmovno određenje mobilnoga marketinga 376 19.2.2. Povijesni razvoj mobilnoga marketinga 383 19.3. OBLICI MOBILNOGAMARKETINGA 385 19.4. PORUKE MOBILNOGAMARKETINGA 391 POPIS SLIKA PRIKAZA I TABLICA 397 POPIS SLIKA 397 POPIS PRIKAZA 397 POPIS TABLICA 399 POPIS LITERATURE 401
Recenzije
Još nema recenzija.