Opis
O knjizi:
Organizacije predstavljaju svjesno udruživanje ljudi i njihovo koordiniranje radi obavljanja zahtjevnih, velikih i/ili složenih poslova, dok organizacijska teorija pomaže ljudima u stjecanju znanja glede organizacija, pomaže menadžerima u razumijevanju, predviđanju i kontroli ponašanja u organizaciji. Ova knjiga, koja sustavno sjedinjuje različite relevantne teme organizacijske teorije, namijenjena je studentima, ali i stručnoj publici, odnosno istraživačima organizacije jer pored prikaza temeljnih spoznaja iz različitih organizacijskih teorijskih domena, različitih smjerova kroz povijest, knjiga pruža i dublji uvid u neke specifične i neposredno primjenjive sadržaje.
Prilikom odabira teorija, pravaca i tema, pored momenta njihove važnosti odrednicu su činili i prioriteti kvantitativnog pristupa, odnosno interdisciplinarne perspektive znanstvene grane “organizacija i informatika” unutar informacijskih i komunikacijskih znanosti. U knjizi je zastupljen spektar relevantnih sadržaja organizacijske teorije – od kvantitativno utemeljenih tema do onih obilježenih kvalitativnim istraživanjima, a prema klasifikaciji od klasične teorije organizacije, preko neoklasične, moderne, post-moderne, sve do suvremenih teorijskih smjerova u nastajanju.
U knjizi je, između različitih organizacijskih teorija, razmjerno velik prostor dan području teorije igara zbog uviđanja potrebe da se osnove ovog vrijednog interdisciplinarnog područja obrade na formalan i dosljedan način te da se tema prezentira čitateljima kojima je potrebno znanje za rješavanje problema interaktivnog odlučivanja, kvantifikacije u domeni strategije, razradu konkurentskih poslovnih i vojnih scenarija, te analizu stvaranja koalicijskih formi.
Iz sadržaja:
Predgovor 11
1. Rani pristupi u izučavanju organizacije, klasična i neoklasična
teorija organizacije 17
1.1 Organiziranje u prošlosti te izučavanja organizacije prije klasične teorije 18
1.2 Klasična teorija organizacije 20
1.3 Neoklasična teorija organizacije 26
2. Moderna i postmoderna teorija organizacije 29
2.1 Moderna teorija organizacije 30
2.2 Postmoderna teorija organizacije 36
2.3 Simboličko-interpretativni pristup 45
3. Metafore u shvaćanju organizacije 49
3.1 Organizacija kao stroj 51
3.2 Organizacija kao mozak 54
3.3 Organizacije kao sustavi moći i politike 57
4. Sustavski pristup u shvaćanju organizacije 63
4.1 Organizacija kao sustav 64
4.2 Dinamika sustava i simulacije organizacijskih promjena 71
5. Bihevioristički pristup u organizacijskoj teoriji 79
5.1 Osnove organizacijskog ponašanja 80
5.2 Komuniciranje i odlučivanje 85
5.3 Vodstvo 93
Bihevioristička teorija vodstva 94
Situacijski (kontingencijski) pristup vodstvu 96
5.4 Organizacijska kultura 100
6. Resursno utemeljeno gledište 107
6.1 Resursi poduzeća 108
6.2 Organizacijske sposobnosti i kompetencije 110
6.3 Poboljšanje stanja resursa i sposobnosti stvaranjem savezništava 116
6.4 Određenje konkurentske prednosti i pokazatelja konkurentnosti 121
7. Teorija odlučivanja i kvantitativne metode 131
7.1 Teorija odlučivanja 132
7.2 Analiza odlučivanja i potpora odlučivanju 138
Metode odlučivanja 139
Sustavi za potporu odlučivanju 145
7.3 Upravljanje operacijama (operations management) 150
Razmještaj (lokacija) organizacijskih objekata 151
Predviđanje 155
7.4 Organizacijska dinamika 164
8. Uvod u teoriju igara s primjenama u teoriji odlučivanja 173
8.1 Definicija igre, ključni pojmovi teorije igara i vrste igara 177
8.2 Normalni ili strateški oblik igre 182
8.3 Prošireni ili ekstenzivni oblik igre – dinamičke igre 193
Dinamičke igre s potpunom, ali nesavršenom informacijom 197
Savršena Nashova ravnoteža podigre 199
Statičke i dinamičke igre s nepotpunom informacijom 202
8.4 Kooperativne igre 208
8.5 Rješavanje igara 216
Linearno programiranje 217
Nashova ravnoteža 221
Postupak eliminacije prevladivih strategija 225
Rješavanje igara u ekstenzivnom obliku – povratna indukcija 229
Rješavanje igara s nepotpunom informacijom
– Nashova savršena ravnoteža podigre 232
8.6 Primjena teorije igara 234
Teorija igara u menadžerskim analizama i menadžerskom odlučivanju 235
Model Cournotova natjecanja 239
Primjena teorije igara u obrambeno-vojnoj strategiji 242
Modeli učenja u interakcijama 245
9. Novi oblici organizacijskih struktura i
poboljšanje poslovnih procesa 247
9.1 Organizacijske mreže i virtualne organizacije 252
9.2 Inovacije, transfer tehnologije i klasteri 261
9.3 Poboljšanje poslovnih procesa 272
Potpuno upravljanje kvalitetom i Šest sigma 280
9.4 Elektroničko poslovanje 287
10. Učeća organizacija i menadžment znanja 299
10.1 Učeća organizacija i organizacijsko učenje 300
Znanje i menadžment znanja 306
10.2 Gospodarstva utemeljena na znanju 310
10.3 Mentalni modeli i scenario tehnika 316
11. Kompleksnost, kontrola i upravljanje performansama 325
11.1 Kompleksnost u organizacijama i izvan njih 326
11.2 Sustavi menadžerske kontrole 335
11.3 Upravljanje performansama i mjerenje performansi 338
Balanced Scorecard 340
Zaključak 347
Popis slika
Slika 2-1. Usporedba pristupa organizacijske teorije 47
Slika 3-1. Metafora 50
Slika 3-2. Sustav strateškog planiranja 53
Slika 4-1. Organizacija kao sustav 66
Slika 4-2. Kibernetski model organizacije – kontrola uz povratnu vezu 69
Slika 4-3. Povratne veze – granice rasta 70
Slika 4-4. Postupak izrade modela dinamike sustava 72
Slika 4-5. Populacija – dinamika rađanja i umiranja 73
Slika 4-6. Primjer jednostavnog modela dinamike sustava 74
Slika 4-7. Moguća dinamika organizacijske varijable (skladište; primjer) 75
Slika 4-8. Primjer modela dinamike sustava 77
Slika 5-1. Hijerarhija potreba prema Maslowu 83
Slika 5-2. Jednostavni proces komunikacije 85
Slika 5-3. Upravljačka mreža 95
Slika 5-4. Teorija puta do cilja – ilustracija 98
Slika 5-5. Razine organizacijske kulture 102
Slika 5-6. Tipologija organizacijske kulture – CVF model 106
Slika 6-1. Ilustracija organizacijskog spajanja – prema jedinstvenoj kombinaciji resursa 118
Slika 6-2. Kreiranje strategije 122
Slika 6-3. Porterov model pet sila 123
Slika 6-4. Poslovna jedinica u prostoru konkurentnosti (GE matrica) 128
Slika 6-5. Matrično vrednovanje resursa i sposobnosti poduzeća 129
8 Sadržaj
Slika 7-1. Pristupi i teorije odlučivanja 134
Slika 7-2. Proces racionalnog odlučivanja 136
Slika 7-3. Stablo odlučivanja – proširenje kapaciteta proizvodnje 144
Slika 7-4. Kompozicija sustava DSS 146
Slika 7-5. Linearna regresija (ilustracija) 161
Slika 7-6. Regresijska analiza – ilustracija (JMP 12) 162
Slika 7-7. Dinamika modela mreža suradnje (ilustracija; NetLogo) 171
Slika 7-8. Dinamika modela mreža suradnje – razvoj komponenti (ilustracija; NetLogo) 171
Slika 8-1. Igra nulte sume dvije osobe – prostor korisnosti 184
Slika 8-2.
a. i b. Stablo odlučivanja – uvjeti 193
Slika 8-3. Igra u proširenom obliku s dva igrača 194
Slika 8-4. Igra u proširenom obliku s dva igrača – redukcija igre 195
Slika 8-5. Igra s nesavršenom informacijom 198
Slika 8-6. Savršena Nashova ravnoteža podigre – primjer 199
Slika 8-7. Dinamička igra s potpunom, ali nesavršenom informacijom – primjer 205
Slika 8-8. Dinamička igra s potpunom, ali nesavršenom informacijom – vjerovanja 207
Slika 8-9. Rješavanje igre u proširenom obliku 230
Slika 8-10. Igra u proširenom obliku – redukcija stabla igre 231
Slika 8-11. Igra u proširenom obliku – redukcija stabla igre, 2. faza 231
Slika 8-12. Proširena igra s nesavršenom informacijom 233
Slika 8-13. Proširena igra s nesavršenom informacijom – redukcija 233
Slika 8-14. Proširena igra s nesavršenom informacijom
– Nashova savršena ravnoteža podigre 234
Slika 8-15. Cournotova ravnoteža, usporedba s drugim ravnotežama 242
Slika 9-1. Matrična struktura 250
Slika 9-2. Različiti oblici mreža 254
Slika 9-3. Ilustracije mrežne strukture 254
Slika 9-4. Virtualna organizacija kao alijansa vrijednosti 259
Slika 9-5. Nacionalni inovacijski sustav (NIS) 266
Slika 9-6. Mapa vodećih klastera u odabranim regijama SAD-a 269
Slika 9-7. Modeliranje industrijskog procesa 275
Slika 9-8. Generički model za poboljšanje poslovnih procesa 278
Slika 9-9. Tranzicije prema e-poslovanju 289
Slika 9-10. Glavni elementi u B2B interakciji dvije organizacije 292
Slika 9-11. Aktivnosti elektroničkog poslovanja 295
Slika 10-1. Procesi združeni s organizacijskim učenjem 305
Slika 10-2. Složeno učenje dvostrukog kruga 318
Slika 10-3. Pogreška linearnog predviđanja 319
9 Sadržaj
Slika 11-1. Ilustrativna usporedba: a) samoorganiziranje bez emergencije,
b) emergencija bez samoorganiziranja, c) kombinacija emergencije
i samoorganiziranja 329
Slika 11-2. Organizacija kao kompleksni adaptivni sustav 331
Slika 11-3. Kontrola s povratnom vezom 336
Slika 11-4. BSC – četiri perspektive 341
Slika 11-5. Primjer povezanosti mjera iz četiri perspektive 343
Slika 11-6. Povezanost BSC perspektiva za organizacije javnog sektora 344
Popis tablica
Tablica 2-1. Nova organizacija 40
Tablica 2-2. Interpretativni okviri u proučavanju organizacije 48
Tablica 5-1. Čimbenici za utvrđivanje učinkovitosti skupine u odlučivanju 91
Tablica 6-1. Klasifikacija resursa 109
Tablica 6-2. Organizacijske sposobnosti 112
Tablica 6-3. Porterov model pet sila – neka obilježja i utjecaji sila 124
Tablica 6-4. Profitabilnost u pojedinim industrijama u SAD-u
(period 1985.-1995.) 127
Tablica 7-1. Tablica višekriterijskog odlučivanja 141
Tablica 7-2. Odabir lokacije – hipotetički primjer 154
Tablica 7-3. Podaci o prodaji automobila (BMW u Europi, 2015. g.) 158
Tablica 8-1. Odlučivanje u interaktivnoj situaciji 176
Tablica 8-2 Listići sreće 180
Tablica 8-3. Matrična igra “Osvajanje novčića” 186
Tablica 8-4. Igra osvajanja novčića (de Montmort) 187
Tablica 8-5. Bimatrična igra “bitka spolova” 188
Tablica 8-6. Dilema zatvorenika 189
Tablica 8-7. Dilema zatvorenika za scenario kupac-proizvođač 190
Tablica 8-8. Dilema zatvorenika (eksperiment) 191
Tablica 8-9. Prikaz dinamičke igre u normalnom obliku 197
Tablica 8-10. Prikaz dinamičke igre s potpunom, ali nesavršenom
informacijom u normalnom obliku 205
Tablica 8-11. Strateški vojno-politički rivalitet (1989.) 244
Tablica 9-1. Prednosti i nedostaci virtualne organizacije 260
Tablica 10-1. Usporedba koncepata organizacijskog učenja i učeće organizacije 304
Literatura 349
Kazalo pojmova 371