Opis
O knjizi:
ZAŠTO MODERNO POSLOVANJE TREBA POSLOVNU ETIKU?
Danas ono što čini razliku između dobrih i izvrsnih poduzeća je integritet, kultura zadovoljnih i angažiranih zaposlenika, transparentnost i dobar ugled. Kako to postići? U knjizi je objašnjeno kako nam poslovna etika jedino može pomoći u tome. Osnovna svrha ove knjige bila je prikazati zašto, gdje i kako primijeniti etiku i koje su koristi od njene implementacije. Dan je detaljan prikaz programa etike i usklađenosti (Ethics & Compliance Programs) i svega onoga što utječe na integritet i na temeljno pitanje bihevioralne etike: „Zašto pojedinci donose neetične odluke unatoč tome što znaju da su neetične?“ U knjizi su opisani brojni dobri i loši primjeri iz prakse kako bi lakše razumjeli etiku na djelu.
Iz recenzija:
Sjajna knjiga koju bi trebala pročitati svaka osoba koja upravlja nekom organizacijom. Knjiga je odlično povezala važnost organizacijske kulture i klime s etikom poslovanja, a samim tim i s uspješnim poslovanjem. Razvijeni alati za jačanje integriteta i etike u organizaciji ključ su njenog razvoja i uspjeha sto potvrđuju i mnogi primjeri iz knjige.
Nataša Novaković – Predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa
Knjiga je savršen spoj teorije i prakse etičkog poslovanja. Oduševili su me brojni primjeri iz poslovnog svijeta, što ju čini dodatno vrlo relevantnim štivom i za poslovnu zajednicu. Danas, kad pravila korporativnog upravljanja nalažu tvrtkama da osiguraju korporativnu održivost, vodeći pritom brigu o zaštiti ugleda i interesa svojih dionika, sve se više daje na važnosti pitanjima etičkog poslovanja. Tvrtke čije politike i prakse ne ispunjavaju visoke etičke standarde izložene su ozbiljnim reputacijskim, financijskim i pravnim rizicima, zbog čega ovo djelo mogu preporučiti svim osobama na rukovodećim pozicijama u poslovnoj zajednici u Hrvatskoj. Iz moje perspektive rada, posebno mi se svidjelo što je autorica povezala programe etike i usklađenosti s ciljevima održivog razvoja, pa čak i opisala kako o njima izvještavati i informirati sve dionike i širu javnost.
Vali Marszalek – Izvršna direktorica Global Compact mreže Hrvatska i savjetnica za održivi razvoj i društveno odgovorno poslovanje pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP)
Ovo djelo daje izuzetan znanstveni doprinos u području Poslovne etike jer na sveobuhvatan način kroz više disciplina (ekonomija, pravo, psihologija, filozofija) analizira bitne elemente važne za ovo područje te ukazuje za uvijek potrebnim interdisciplinarnim pristupom određenoj problematici. Upravo kroz interdisciplinarni pristup autorica je pokazala da vlada primarno s ekonomskog aspekta ovom materijom no da i razumije važnost drugih područja prilikom analize i prezentacije najnovijih postignuća. Tema je relevantna, aktualna dotiče brojne segmente poslovnog života te s obzirom na aktualnost teme u Hrvatskoj očekuje se i interes znanstvene zajednice.
Prof. dr. sc. Hana Horak – Ekonomski fakultet Zagreb
Ono što čini ovu knjigu posebnom i izuzetnom je autoričin moderan pristup u objašnjenju poslovne etike iz različitih perspektiva (filozofske, ekonomske, pravne i psihološke) što je čini interdisciplinarnom. Iako se pojam etike u našem društvu često svrstava isključivo u filozofsku disciplinu kojoj nema mjesta u poslovnom svijetu, ova knjiga na vrlo suptilan i moderan način pojašnjava njenu suvremenu ulogu u upravljanju poduzećem i stavlja je u čisti poslovni kontekst kao neizbježan alat u procjeni rizika poslovanja bez kojeg moderno poduzeće više ne može dugoročno održivo poslovati. Ovo djelo ima veliku vrijednost jer je koncipirano i napisano tako da obuhvaća sadržaj relevantan i za studente i za poslovni svijet, posebno menadžere. Smatram da će ovo djelo naići na veliki interes znanstvene ali i poslovne javnosti jer kod nas ne postoji djelo sličnog i tako obuhvatnog ali jednostavno prikazanog sadržaja. Ono što je važno za istaknuti jest da djelo pristupa poslovnoj etici holistički, odnosno promatra je s aspekta više disciplina (filozofije-etike, ekonomije, prava i psihologije).
Prof. dr.sc. Želimir Dulčić – Ekonomski fakultet Split
Iz sadržaja:
PREDGOVOR 6
UVOD 18
1 OSNOVE ZA RAZUMIJEVANJE POJMA ETIKE 22
1.1 Definiranje pojma etike 24
Etika za inteligentne strojeve – vozila nemaju ego 29
1.2 Krajnji standard etike 32
1.3 Etičke teorije i pristupi etičkog odlučivanja 38
Primjer iz prakse: Kad vičem, znači da mi je stalo – Mobing na poslu 40
Primjer iz prakse: Natječaj za posao 43
Primjer iz prakse: Pinto 47
1.4 Ocjena etičnosti u donošenju odluka 51
Primjer iz prakse: Izdajica ili junak? 52
2 OSNOVE ZA RAZUMIJEVANJA POJMA POSLOVNE ETIKE 54
2.1 Definiranje pojma poslovne etike 56
2.2 Povijesni razvoj poslovne etike 58
Primjer iz prakse: Mjehur Južnog mora 63
2.3 Koristi od implementacije poslovne etike 65
2.4 Razlike i sličnosti poslovne etike i društvene odgovornosti 70
Primjer iz prakse: Bhopal 75
2.5 Institucionalizacija poslovne etike 78
2.6 Globalizacija poslovne etike 92
Etnocentrizam, predrasude i stereotipi 92
Primjer iz prakse: Bečka škola 93
Kulturološki aspekti globalizacije 94
Upravljanje poslovnom etikom u globalnom okruženju 97
ICC-ove Smjernice o sukobu interesa 99
Američki dolar i financijski sustav – povezana jurisdikcija 102
Primjer iz prakse: TeliaSonera 108
Globalni standardi odgovornog etičkog ponašanja 112
Kako EBRD utječe na integritet svojih klijenata i pridonosi borbi protiv korupcije? 119
3 INDIVIDUALNA ETIKA – PROCES DONOŠENJA ODLUKA 128
3.1 Etički pristupi u donošenju odluka 130
Preskriptivni (normativni) pristup 130
Primjer iz prakse: Kredit u ”švicarcima” 133
Deskriptivni (opisni) pristup 134
Čimbenici u procesu donošenja odluka 135
Individualne karakteristike 136* Vrijednosti i uvjerenja 138* Ravnoteža ega 141* Lokus kontrole 143* Moralno-kognitivni razvoj 143* Primjer iz prakse: Dizelgate 145* Narcizam 148* Makijavelizam 149* Motivacija i pritisak 150* Prilike ili mogućnosti 156* Moralna hrabrost 157* Racionalizacija ili moralno isključivanje 157* Primjer iz prakse: Zvijezda Silicijske doline 159
3.2 Modeli u rješavanju etičkih dvojbi 168
Menadžerski kompas za donošenje odluka 168
Primjer iz prakse: „Povoljan kredit“ za prijatelja 170
Brzi test za donošenje odluka 172
4 ORGANIZACIJSKI KONTEKST POSLOVNE ETIKE 174
4.1 Vodstvo kao temeljna determinanta poslovne etike 176
Definiranje pojma i uloge vodstva u suvremenim uvjetima poslovanja 176
Vodstvo kao uzor – utjecaj na ponašanje zaposlenika 178
Stilovi, vrste i nove paradigme vodstva 181
Zašto je integritet važna odlika vodstva? 185
Autentično vodstvo – vodstvo digitalnog doba 186
Temeljni izazovi lošeg vodstva – narcističko vodstvo 191
Zašto pojedinci slijede loše vodstvo? 194
Primjer iz prakse: Ponzijeva shema 196
4.2 Organizacijska kultura i klima kao determinante poslovne etike 202
Temeljna obilježja organizacijske kulture i klime 202
Pojam i vrste etičke organizacijske kulture i klime 204
Uloga vodstva u stvaranju etičke organizacijske kulture i klime 212
Primjer iz prakse: Enron 214
5 UTJECAJ POSLOVNE ETIKE NA USPJEŠNOST POSLOVANJA 218
5.1 Definiranje pojma uspješnosti poslovanja 220
5.2 Društvena odgovornost i održivost u funkciji etičkog poslovanja 222
5.3 Mjerenje uspješnosti poslovanja – Model poslovne izvrsnosti 226
6 IMPLEMENTACIJA POSLOVNE ETIKE U SUSTAVE UPRAVLJANJA PODUZEĆA 232
6.1 Program etike i usklađenosti kao alat za implementaciju poslovne etike 234
6.2 Model za provedbu programa etike i usklađenosti 238
Isticanje vrijednosti kao temeljnih smjernica etičkog upravljanja 240
ZAPPOS – Naš je smisao živjeti i isporučivati WOW efekt! 241
HILTON – Putujte s namjerom 245
Implementacija kao odrednica uvođenja poslovne etike u sustave upravljanja 248
Etički kodeks 249* ERICSSON NIKOLA TESLA – Visoka razina integriteta i etičnosti osnovna su karakteristika našeg načina rada i poslovanja 252* Etički povjerenik, povjerenik za usklađenost i odbori za etiku i usklađenost 271* Uvođenje linija za rješavanje etičkih dvojbi i prijavu neetičkih radnji 276* SIEMENS – Usklađenost i integritet idu ruku pod ruku 279* Programi etičkih edukacija i obuka 282* ORBICO – Suradnju gradimo na zdravim temeljima, etičnosti i povjerenju 285* Provjera etičnosti kandidata prilikom zapošljavanja 290* Komuniciranje etičkih vrijednosti unutar poduzeća 293* Integracija etičkih kriterija u organizacijsku kulturu – etički ambasadori 297* IPSOS – “Ponosni smo što smo Ipsos” jer poštujemo naše nasljeđe 298* Motivacija i politika nagrađivanja 303* Menadžerska zvijezda za vlasnika, ali za suradnike… 305* Praćenje, kontrola i revizija provedbe programa etike i usklađenosti 306* MANPOWERGROUP – Raditi dobro radeći dobre stvari 308
Upravljanje kao odrednica uvođenja poslovne etike 313
Posvećenost vodstva programu etike i usklađenosti 314* VOLVO – Etičko vodstvo 315* Procjena rizika etike i usklađenosti 320* Politika nabave temeljena na standardima etike i usklađenosti 328* VEJA – Etička strast prema modi 331* Dubinsko snimanje koje uključuje pitanja etičnosti i usklađenosti 335* Izvještavanje o programima etike i usklađenosti 337* ILLY – San da ponudi najbolju kavu svijetu od 1933. 343
6.3 Kada je poduzeće spremno za implementaciju programa etike i usklađenosti? 351
- PRILOG