Opis
O knjizi:
‘Slobodno vrijeme, putovanje i turizam: sociološki pristup’ udžbenik je koji obuhvaća najvažnije društveno-turističke aspekte turizma. Imajući na umu i prošlost i sadašnjost, te uvažujući buduća kretanja, autor razmatra tretman turizma kroz prizmu znanstvenih polja poput ekonomije, antropolgije, sociologije i psihologije te kulturnog djelovanja. S time na umu, zahvaljujući pristupačnome jeziku i razumljivome iskazu, knjiga je namijenjena širokoj paleti društvenih stručnjaka, ali i pojedincima koji su zainteresirani za kulturu, turizam i putovanja.
Motiviranost turista, boravak u drugoj/tuđoj zemlji, turizam i nove tehnologije, masovni turizam i ljetovališta, kretanje i ljenčarenje, društvena uloga turizma i turista, smisao turizma, slobodno vrijeme i istraživanje – samo su neka od pitanja i područja koja načima ova osebujna knjiga te na jedinstven način približava publici željnoj istraživanja i novih saznanja o svijetu i društvenim praksama u turizmu.
Iz sadržaja:
Uvod 9 Turizam kao predmet studija 10 Turizam kao društvena pojava 18 Turizam u društvenim znanostima 21 Turizam kao društvena činjenica 21 Turist kao 'vanjski' subjekt 25 Lik stranca 31 Stranac iz perspektive integrirane zajednice 31 Zajednica iz perspektive stranca/tuđinca 32 Od stranca do turista 32 Psihosocijalna dimenzija turizma 35 Psihologija i sociologija turizma 38 Motivacije turističkog izbora 39 Motivacija za turizam 40 Proces izbora: čimbenici push i pull 42 Psihološke motivacije turista 44 Turistički izgled 47 Uobičajeni, tradicionalni lik turista 48 Turističko oglašavanje 52 Turizam i nove tehnologije 54 Sociologija turizma: definicija lika turista i problematičnost turizma 57 Društvene promjene i kulturni izazovi 67 Kratka društvena povijest turizma 71 Ukratko o Grand Tour putovanjima 72 Veličanje pojedinca u odnosu prema umjetnosti i prirodi 73 Tradicija i inovacija: kriza aristokracije i razvoj turizma 74 Početak modernog turizma 76 Sveobuhvatni turizam ili masovni turizam 78 Ljetovališta: prvi oblik masovne akvizicije turističkog doživljaja 83 Dominacija izvana usmjerenim ponašanjima 84 Strukturiranje razvoja potražnje 84 Kriza individualne kreativnosti 86 Institucionalna proizvodnja motivacija 86 Od usmjerenja prema ciljevima do usmjerenja prema sredstvima 88 Komunikacija i društvena daljina 89 Izolacija u kolektivnoj dimenziji turizma 90 Od boravka do kretanja 90 Od ljenčarenja do maksimalne učinkovitosti 91 Od demonstrativne potrošnje do demonstrativne produktivnosti 92 Kriza sigurnosti u industrijskom društvu 93 Oblici društvene kontrole i dobrovoljne ovisnosti 93 Programiranje turističkog iskustva 94 Institucionalna uloga pratioca/skrbnika 95 Oblici osiguranja godišnjeg odmora 95 Natjecanje u potrošnji materijalnih i nematerijalnih dobara 95 Od želje za razlikovanjem do obreda pripadnosti 96 Prostorno-vremenska razdioba između turističkog iskustva i simboličke funkcije 96 Slavljenički ciljevi i konformističke potiske 97 Korištenje praznika unutar gradskog prostora 98 Složenost postindustrijskog stanja 99 Prekomjernost mogućeg i izgradnja subjektivnih identiteta 102 Vjerski turizam i hodočašće 105 Pojmovna problematika 106 Kršćansko hodočašće 109 Masovni turizam u sociološkoj kritici 113 Cjelovita uloga turista 114 Simulirane emocije: turizam zabavnih parkova 114 Potraga za 'autentičnim': primjer održivog turizma 119 Pojava aktivne turističke dimenzije 125 Od fragmentacije do stupnjevitosti turističkih iskustva i situacija 126 Od potvrđivanja do promjene vrijednosti 129 Od obreda intenzifikacije do obreda prelaska 131 Kriza slavljeničkih modela 132 Obnovljena subjektivnost slobodnog vremena 132 Turističke motivacije i atrakcije u novom interpretativnom modelu 133 Kontradikcije i nove mogućnosti za lokalne operatere 133 Stare i nove linije odgovora na rastuću krizu i na nove izazove 133 Promatranje turizma kao čimbenika proizvodnje 134 Varijabla vremena u promatranju turizma 136 S one strane turizma: otkriti smisao turizma 137 Suvremene društvene teorije turizma 141 Prema jednoj 'novoj' sociologiji turizma 141 Metodološki pristup 144 Kritička teorija 155 Relacijska teorija 169 Politička teorija održivog turizma 181 Teorija City users i hiperturista 186 Teorija konkurentnog partnerstva 197 Utjecaj turizma na lokalno stanovništvo 207 Turizam i njegov utjecaj na teritorij/prostor 207 Stanovnici i turisti 213 Društveni utjecaj turizma na mjesto destinacije 215 Turistička mobilnost: turizam kao kretanje ljudi, mjesta, predmeta, slika i komunikacija 223 Suvremena turistička pokretljivost 228 Konvergencija putovanja i virtualne mobilnosti 235 Zaključno 241 Bibliografija 245