Objavljeno:

NOVU KORPORATIVNU KULTURU I ETIKU menadžera Nayara studiraju menadžeri svijeta

Izvršni direktori dviju najvećih svjetskih IT kompanija krenuli su iz SAD-a u indijski gradić nedaleko od New Delhija, ali potajice – ne želeći da njihovi zaposlenici saznaju za taj put. Došli su i menadžeri iz Britanije i Skandinavije, konzultanti i profesori s glasovitih svjetskih poslovnih škola. Svi su znali da novorastuća tržišta – Indija, Kina, Brazil, Meksiko – obiluju novim originalnim metodama upravljanja iz kojih se mnogo može naučiti. U ovom priči svi su izbliza htjeli proučiti iznimno svjetsko iskustvo ocjenjivanja menadžera: niži ocjenjuju više, a viši one najviše. Ni novi glavni direktor kompanije nije bio pošteđen, 80 njegovih prvih suradnika, menadžera, napismeno je ocijenilo njegov prošlogodišnji rad. Ta neobična praksa uvedena je u velikoj tehnološkoj kompaniji HCL Technologies s 45.000 zaposlenika, petoj u Indiji u toj branši. Do dolaska direktora Vineeta Nayara na čelo tvrtke 2005. HCL je muku mučio s fluktuacijom stručnih radnika, koja je iznosila čak 20,4%, i s njihovom slabašnom privrženošću matičnoj organizaciji. 

Novi strateški smjer 

Strateška odluka nove uprave u toj situaciji bila je – izgraditi novu korporacijsku kulturu koju će krasiti otvorenost, lojalnost i posvećenost menadžmenta tvrtki, poslu i zaposlenicima. 

HCL Technologies

Radnicima je u sklopu tog programa dano više prilika da suodlučuju, pokreću unapređenja, grade timsko ozračje. Bilo je potrebno afirmirati i kanale dvosmjernog komuniciranja, više uvažavati različita, inovativna i neobična mišljenja i prijedloge. 

Nayar je uveo i politiku „otvorenih vrata“: bio je spreman saslušati svakoga tko mu dođe s prijedlogom i pritužbom, odgovoriti na e-poruku. Na te aktivnosti trošio je sedam sati tjedno, najviše vikendom. 

No naredni element novog modela još je intrigantniji – sve se ocjene o radu zaposlenika objavljuju javno na intranetu pa svatko može vidjeti i detalje ocjena, kako svog nadređenog, tako i svih menadžera do vrha. Tako su zaposleni vidjeli da je Nayar za vještinu vođenja projekata od niže rangiranih suradnika dobio dosta skromnu ocjenu 3,6 (od 5). Takvo izlaganje uprave i polaganje računa poput Nayarova načina dotad još nije u svijetu bilo viđeno. 

Neobična je i menadžera Nayarova izreka: „Zaposlenici na prvom, a kupci na drugom mjestu!“ No zna on dobro – kad su zaposlenici na prvom mjestu, kupcima će biti odlično. U HCL-u smatraju da se direktori moraju zalagati za rušenje umjetnih zidova u organizaciji, vertikalnih i horizontalnih, što je prvi u praksi proveo Jack Welch iz General Electrica, slavni „menadžer 20. stoljeća“. 

I tvrtka je, nakon svega ovog, istrčala naprijed, ispred drugih! Kompanija HCL je 2006. povećala prihod za 45%. Godinu dana nakon primjene Nayarova modela fluktuacija je pala na 16 posto, a dalji cilj bio je doći na manje od 10 posto. Nema boljeg puta do osmišljavanja i promocije cjelovitog motivacijskog sustava za svih 100% zaposlenika. 

***

Mora se, uz ovo podsjećanje na menadžera Nayara, nažalost, kao dodatak ovoj iznimnoj priči, primijetiti i to kako je današnja korporacijska kultura najvećih američkih korporacija zasnovanim na novim tehnologijama, kakve su Tesla, Facebook, Amazon i sl., krenula ozbiljno u suprotnom smjeru, eksploataciji radnika i zanemarivanju radničkih prava i radnih uvjeta. Jednako tako i eksploataciji resursa planeta Zemlje. Povodom toga, ajmo završiti u pozitivnom tonu: Sve bude dobro i Svemu, a lošem pogotovu, jednom dođe kraj.

Goran Tudor

Effectus
Odgovorno Portal
Integra Znanja
Velimir Srića
HEP
UM

Unesite svoju e-mail adresu kako biste primali novosti,
posebne popuste i ponude iz knjižare!

0

Košarica