Opis
O knjizi:
Pred nama je znanstvena monografija, prva u hrvatskoj znanstvenoj literaturi, koja daje cjelovit i sustavan prikaz razvoja institucijskog ranog i predškolskoj odgoja u Hrvatskoj od druge polovice devetnaestog stoljeća do danas. Nedvojbeno, ova je znanstvena studija značajan znanstveni doprinos hrvatskoj pedagogiji, kako pedagogiji ranog i predškolskog odgoja, tako i nacionalnoj povijesti pedagogije.
Iz recenzija:
(…) Djelo je izuzetno vrijedna znanstvena monografija koja sveobuhvatno pre¬zentira institucijski rani i predškolski odgoj u Hrvatskoj povijesnim prikazom razvoja odgojno-obrazovne prakse i pedagogijskih ideja. Posebna vrijednost monografije leži u činjenici da je tematika djela nedovoljno istražena i da ne postoji slično djelo u hrvatskoj pedagogiji, ali i šire. Stoga, ovo djelo nadopunjuje nedostatak znanstvene literature u području pedagogije, naročito predškolske pedagogije.
izv. prof. dr. sc. Jasmina Bećirović-Karabegović
Univerzitet u Sarajevu, Pedagoški fakultet
(…) Djelo pod naslovom Prema suvremenom dječjem vrtiću izborom naslovne teme te zanimljivošću sadržaja i originalnim slikovnim prilozima ostvarilo je svoj cilj, a to je rasvijetliti put razvoja od odgoja u obitelji prema odgoju u institucij¬skom kontekstu, daje prikaz relevantnih pedagoških ideja i teoretičara, pred¬stavlja koncepcije ranog i predškolskog odgoja te problematizira o temeljnim značajkama institucijskog ranog i predškolskog odgoja.
Objavljivanje ovog znanstvenog djela značajan je prilog pedagogiji ranog i predš¬kolskog odgoja te povijesti hrvatske pedagogije.
prof. dr. sc. Anka Jurčević Lozančić
Sveučilište u Zagrebu, Učiteljski fakultet
(…) Ova znanstvena monografija jedinstvena je po tematici, povijesnom pristu¬pu i sustavnoj analizi prikupljene građe. Autor prepoznaje značajnost djetinjstva kao socijalne konstrukcije u kojoj su obitelj i odgojno-obrazovne ustanove prvi i, moguće, najznačajniji čimbenici odgojnog utjecaja na razvoj pojedinca. (…) Znanstvena monografija objedinjuje povijesni pregled razvoja pedagogijskih ideja i prakse te predstavlja rad kakav do sada nije publiciran. Povijesni razvoj institucijskog ranog i predškolskog odgoja do sada je bio nedostatno i parcijalno istražen. Zadivljuje stoga autorova upornost u prikupljanju, analizi i objedinjava¬nju opsežne arhivske građe u jedinstvenu znanstvenu monografiju koja zavrjeđuje publiciranje.
doc. dr. sc. Ivana Visković
Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet
Iz sadržaja:
PREDGOVOR (dr. sc. Hicela Ivon) 7
FOREWORD (Hicela Ivon, PhD) 9
RIJEČ AUTORA 11
I. DIO
PREMA INSTITUCIJSKOM PREDŠKOLSKOM ODGOJU 15
Otkrivanje djetinjstva i njegova institucionalizacija 17
Pregled svjetskih pedagoških ideja o predškolskom odgoju 21
Predškolski odgoj – temelj odgojno-obrazovnog sustava 30
II. DIO
PEDAGOŠKE IDEJE O INSTITUCIJSKOM PREDŠKOLSKOM ODGOJU U HRVATSKOJ PEDAGOGIJI 33
Razvoj pedagoških ideja o institucijskom predškolskom odgoju u hrvatskoj
pedagogiji 35
Razvoj pedagogijske misli o institucijskom odgoju djeteta predškolske dobi
u hrvatskoj pedagogiji 72
Pedagozi značajni za teoriju i praksu predškolskog odgoja 124
III. DIO
KONCEPCIJE PREDŠKOLSKOG ODGOJA U HRVATSKOJ 157
Koncepcija predškolskog odgoja Friedricha Frobela – početna koncepcija
institucijskog predškolskog odgoja u Hrvatskoj 159
Koncepcija društveno-organiziranog predškolskog odgoja 169
Humanističko-razvojna koncepcija predškolskog odgoja 175
IV. DIO
INSTITUCIJSKI PREDŠKOLSKI ODGOJ U HRVATSKOJ I NJEGOVE TEMELJNE ZNAČAJKE 181
Institucionalizacija djelatnosti predškolskog odgoja 183
Socijalne ustanove – preteče ustanova predškolskog odgoja 186
Početci institucijske predškolske djelatnosti
(razdoblje do početka Prvog svjetskog rata) 190
Ustanove za odgoj i dnevnu zaštitu predškolske djece
(razdoblje između dvaju svjetskih ratova) 215
Godine Drugog svjetskog rata (1941. – 1945.) 229
Prema uključivanju predškolske djelatnosti u odgojno-obrazovni sustav
(razdoblje od 1945. do 1958. godine) 232
Predškolska djelatnost kao temelj odgojno-obrazovnog
sustava (razdoblje od 1958. do 1990. godine) 299
Predškolska djelatnost kao temelj nacionalnog odgojno-obrazovnog demokratsko-pluralističkog karaktera (razdoblje nakon 1990. godine) 415
ZAKLJUČNA RAZMATRANJA 454
Tumač kratica 457
Izvori fotografija 458
Popis tablica 461
Izvori i literatura 463
Kazalo imena 497
Bilješka o autoru 503