Opis
O knjizi:
Umjesto isključivog fokusa na pojedinačne medije u ovoj se knjizi komunikacija promatra kao integrativni dio društvenih odnosa na mikrorazini, mezorazini i makrorazini. Pritom se izbjegava svaki oblik prenaglašavanja tehnoloških noviteta, “učinaka” medija i tehnologije na društvenu promjenu ili diskursa o “novome” i “revolucionarnome”. U svim se povijesnim razdobljima tehnoloških inovacija može primijetiti poznati uzorak. Najprije se nove tehnologije slave kao revolucionarne tehnologije koje će promijeniti svijet, zatim slijedi prilagodba i iskušavanje mogućnosti u široj populaciji te se na kraju stabiliziraju granice društvene uporabe istih tehnologija. Vrlo su često takvi diskursi prikriveni ili čak otvoreni oblici komercijalnih i političkih interesa kojima se ostvaruje profit ili društveni utjecaj. U globaliziranu svijetu moć oblikovanja komunikacije i kontroliranja komunikacijskih sredstava ostaje jedan od osnovnih oblika upravljanja društvenim odnosima i jedan od osnovnih oblika moći.
Ova knjiga pokušaj je drukčijeg pristupa utemeljenju istraživanja medija. Umjesto povijesno-linearnog pregleda socioloških ideja i pojedinih teoretičara koji su analizirali komunikaciju i medije zauzima se metasociologijsko stajalište.
O knjizi su rekli:
Ova knjiga izvorno je znanstveno djelo koje predstavlja uspješan pokušaj meta teorijske, pa i ontološke analize komunikacija i medija te njihovih učinaka u suvremenom društvu. Ona je posvećena proučavanju kompleksnog odnosa medija i društva, odnosno istraživanju uvjeta, okolnosti i kontekstualnih određenosti prilikom društvenih uloga i korištenja komunikacija, medija i njihovih tehnologija popraćenih tek naizgled banalnom – no zapravo za značenja i interpretacije krucijalno važnom! – rutinizacijom njihova korištenja. Ništa pri svemu tome, pokazuje i dokazuje nam autor ovom knjigom, nije slučajno već upravo kontekstualno definirano društvenim ‘igrama’ moći.
Hajrudin Hromadžić
Iz sadržaja:
Sadržaj
Uvod.
I. Komunikacija i društvena interakcija 17
I.I. Komunikacijska osnova društvenih odnosa 18
I.II. Interakcijski i medijski okviri 23
I.III. Društvena i medijska konstrukcija zbilje 27
I.IV. Komunikacijski obredi 36
II. Od svakodnevice do javnosti i mreža 43
II.I. Javnost, komunikacija i demokracija 43
II.II. Diskurzivni poredci 53
II.III.Tehnologija kao objektivacija društva 62
II.IV. Društvene mreže i mrežne strukture… 71
III. Komunikacijske makrostrukture 81
III.I. Modernost i globalizacija: iscrpljena paradigma? 82
III.II. Refleksivnost, komunikacija i mediji: nerazjašnjen odnos 91
III.III. Mediji kao pokretač društvene promjene 100
III.IV. Političko-ekonomske strukture moći i dominacije 110
IV. Prema metasociologiji medija 127
PRILOG: Razgovori o sociologiji, komunikaciji i medijima 135
Literatura 183
Kazalo 199
Zahvale 207
Bilješka o autoru 208