Opis
O knjizi:
Djelo na sistematičan način doprinosi razumijevanju povijesnog razvoja atrakcija i atraktivnosti lokaliteta i mjesta kao i uspješnosti atrakcija kroz transformacije za potrebe turizma. Pojašnjavaju se procesi razvoja i upravljanja turističkim atrakcijama kao i širi utjecaji koji taj proces prate. Domaće i inozemne studije slučaja doprinose razumijevanju turizma kao područja konstantnih promjena, od povijesti prema budućnosti.
Kroz poglavlja se pojašnjava uloga prostora, razvoja destinacija i upravljanja resursima i povezuje ih se sa doživljajnom komponentom posjeta. Ističe se potreba razumijevanja značaja lokalne zajednice u promociji destinacije i razvoju atraktivnosti. Kroz rad se pojačano iznosi dvojba autorice oko napora zajednice u transformaciji potencijalnih u realne turističke atrakcije uvažavajući tradicijska obilježja baštine.
Iz recenzija:
Autorica kroz brojna poglavlja ističe potrebu prepoznavanja dosadašnjih stanja, uključenosti lokalne zajednice, te aludira na važnost poznavanja povijesnog razvoja resursa kako bi mogli jasnije usmjeravati razvoj atrakcija. Iščitavanjem dolazimo do spoznaje koliko je važno upravljati promjenama u turističkoj praksi.”
Prof.dr.sc. Ivanka Nestorosha, Univerzitet ‘Sv. Kliment Ohridski’, Bitola
„Djelo upućuje na potrebu identifikacije turističke atrakcijske osnove, održavanje resursa i transformacije istih (inovacija u ponudi) radi vraćanja u destinaciju posjeta, rasterećenje od sezonskog utjecaja i pojačano „oživljavanje” prostora. Uz navedene činjenice potiče se i održava lokalna tradicija.”
Prof. dr. sc. Slaven Bertoša, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli
„Istraživanje je potpora akademskoj zajednici. Ovaj priručnik može biti od interesa svima onima koji žele nadograditi temeljna znanja o turizmu, kako bi mogli dati još bolje doprinose u povezanim područjima ekonomije. Time može biti od značajne koristi i studentima poslijediplomskih studija.”
Prof.dr.sc. Adnan Rovčanin, Univerzitet u Sarajevu
Iz sadržaja:
Zahvala………………………………………………………………………………………… xi
UVOD……………………………………………………………………………………….. XIII
Lista ilustracija…………………………………………………………………………… xvi
LISTA STUDIJA SLUČAJA……………………………………………………… XXII
Prvi dio
Poglavlje 1. TURISTIČKA ATRAKCIJA – POJMOVNO ODREĐENJE I POPULARIZACIJA RESURSA
1. Turističke atrakcije – teorijski doprinosi………………………………………. 6
2. Atraktivnost – mjera destinacijske sposobnosti ………………………… 11
3. Složenost razvoja turističke atrakcije……………………………………….. 13
1.3.1. Tržišna diferencijacija…………………………………………………….. 13
1.3.2. Utjecaji na turističku atraktivnost………………………………….. 16
1.3.3. Turistička atrakcija i lojalnost potražnje………………………… 18
1.3.4. Kompleksnost resursa i rizici ekonomske valorizacije……. 20
Poglavlje 2. IZVORI ATRAKTIVNOSTI – OD POTREBE DO DOŽIVLJAJNOG ISKUSTVA
2-1. Motivi – izvorište turističkog razvoja…………………………………….. 24
2.2. Prilagodba ponude tržišnim trendovima ……………………………. 27
2.3. Turističke potrebe i specijalizirane ponude…………………………… 30
2.4. Tehnološke inovacije –
2.5.
Transformacije u posredovanju i poticanju na putovanja
Poglavlje 3. PARTNERSTVA KAO IZVORIŠTE ATRAKTIVNOSTI
3.1. Partnerstva dionika – prednosti i ograničenja razvoja atraktivnosti …. 40
3.2. Specijalizirane ponude i partnerski odnosi…………………………………… 43
3.3. Upravljanje………………………………………………. promjenama 44
3.4. Destinacijske menadžment kompanije – transformativne uloge……… 49
Poglavlje 4. RAZVOJ ATRAKCIJA U KULTURNOM TURIZMU
4.1. Kulturni turizam – izvorište globalne atraktivnosti ……………………….. 55
4.2. Upravljanje kulturnom baštinom i razvoj resursnog potencijala……… 58
4.3. Markeri (oznake) i uloga u tržišnoj diferencijaciji događaja …………… 62
4.4. Planiranje događaja i utjecaji na atraktivnost……………………………….. 63
Poglavlje 5. UPRAVLJANJE TURISTIČKIM ATRAKCIJAMA
5.1. Funkcije menadžmenta………………………………………………………………. 72
5.2. Uloge kadrova i stilovi vođenja……………………………………………………. 78
5.3. Važnost organizacijskih i logističkih aktivnosti……………………………… 81
Upravljanje atrakcijama – imperativ turističke konkurentnosti…….. 83
Poglavlje 6. MARKETING TURISTIČKIH ATRAKCIJA
6.1. Marketing u turizmu – proizvod, informacija, inspiracija……………….. 88
6.2. Upravljanje posjetima………………………………………………………………… 89
6.3. Marketing plan………………………………………………………………………….. 91
6.4. Prednosti marketinga za razvoj turističke atrakcije……………………….. 96
Poglavlje 7. INTERKULTURALNE KOMPETENCIJE – PREDUVJETI RAZVOJA ATRAKTIVNOSTI_______________________________
7.1. Unaprjeđenje atraktivnosti interkulturanim kompetencijama ………. 104
7.2. Turistička atraktivnost interkulturalnih gradova………………………….. 108
7.3. Transformativne uloge turizma kroz kulturne kompetencije………….. 113
Poglavlje 8. TURISTIČKE ATRAKCIJE U EKONOMIJI DOŽIVLJAJA
8.1. Turizam i ekonomija doživljaja ………………………………………………….. 118
8.2. Razvoj atrakcije kroz emocionalno iskustvo…………………………………. 123
8.3. Uloga doživljaja u planovima dionika destinacija…………………………. 124
8.4. Kulturne i sportske manifestacije – proširena turistička iskustva……. 126
Poglavlje 9. EUROPSKI TURIZAM I UTJECAJI NA ATRAKTIVNOST DESTINACIJA
9.1. Spoznaje o trendovima: Elitni turizam, ekologija, etičnost ……………. 132
9.2. Ekonomski trendovi europske ekonomije i prilike za turizam……….. 136
9.3. Utjecaji potražnje i ekspertize na razv oj destinacijske atraktivnosti .. 140
9.3.1. Indeks iritacije………………………………………………………………… 140
9.3.2. Naglasak na transferima znanja u praksi……………………………. 145
9.4. Analiza elemenata kvalitete odredišta………………………………………… 148
9.5. Važnost ocjene elemenata kvalitete ……………………………………………. 151
9.6. Preporuke budućih djelovanja…………………………………………………… 155
Poglavlje 10. ATRAKTIVNOST OBRAZOVANJA ZA POTREBE TURIZMA
10.1. Teorijski aspekti obrazovanja…………………………………………………… 162
10.2. Metodologija istraživanja………………………………………………………… 164
10.3. Rezultati istraživanja……………………………………………………………… 168
10.4. Diskusija………………………………………………………………………………… 171
DRUGI DIO
TURISTIČKE ATRAKCIJE I RAZVOJNI IZAZOVI…………………………….. 176
POTICANJE BUDUĆIH TRANSFORMACIJA U TURIZMU ………………. 304
RASPRAVA UMJESTO ZAKLJUČKA ……………………………………………… 305
LITERATURA………………………………………………………………………………. 306
SAŽETAK/SUMMAR Y…………………………………………………………………… 319
POPIS PRILOGA…………………………………………………………………………… 323
INDEKS POJMOVA………………………………………………………………………. 360