Opis
O knjizi:
Ovom su knjigom autorice mladima i njihovim učiteljima željele pokazati kako su rano otkrivanje popularnoznanstvenih tekstova i njihovo čitanje garancija razvoja vlastitih intelektualnih sposobnosti. Osvijestimo li to i počnemo li više razgovarati, i mladi sa starijima i mladi međusobno i stariji međusobno, a onda i čitati i razgovarati o pročitanom, onda ćemo se i razumjeti bolje.
Posebnost ove knjige je u tome što su je napisale dvije autorice, gimnazijalka zainteresirana za znanost i popularnoznanstvenu literaturu te sveučilišna profesorica, stručnjakinja za čitanje i razumijevanje teksta. Zbog toga se u knjizi isprepliću dvije perspektive, kako u postavljanju pitanja, tako i u nuđenju odgovora. Na temelju nadopunjavanja tih dviju perspektiva tekst knjige oblikovan je kao niz odgovora na pitanja navedenih u naslovima poglavlja i kao splet razmatranja i razgovora o temama koje zanimaju mlade i one koji se bave njima.
Iz recenzija:
„Posebnost ove knjige je što je pišu dvije autorice, sveučilišna profesorica, stručnjakinja za čitanje i razumijevanje teksta i gimnazijalka zainteresirana za znanost i popularnoznanstvenu literaturu. Zbog toga su u knjizi vidljive dvije perspektive, kako u postavljanju pitanja, tako i u nuđenju odgovora. Na temelju ispreplitanja i nadopunjavanja tih dviju perspektiva strukturiran je tekst knjige oblikovan kao niz odgovora na pitanja navedenih u naslovima poglavlja i razmatranja o temama koje zanimaju mlade i one koji se bave njima. Koncepcija primijenjena prilikom pisanja ove knjige posve je inovativna, zato što se temi, čitanju popularnoznanstvene literature, pristupa sa stajališta psihologije i sociologije čitanja, ali i fenomena uronjenosti mladih u suvremene informacijske tehnologije, od čega se ne bježi, nego se kritički reflektira o pozitivnim i negativnim stranama uznapredovale digitalizacije.“
prof. dr. sc. Ivanka Stričević
„Knjiga Znati(želja): Zašto mladi trebaju čitati popularnoznanstvene tekstove, i to odmah? originalno je znanstveno djelo u kojem autorice na jedinstven način i osebujnim metodološkim pristupom teorijski analiziraju popularnoznanstvene tekstove i prikazuju njihovu moguću ulogu ne samo u obrazovnom kontekstu, već i u cjelokupnom odrastanju mladih generacija – u razvoju njihovih interesa, kritičkog rasuđivanja, moralnih vrijednosti te odnosa prema istini, svijetu koji ih okružuje i sebi samima. Središnje pitanje kojim se ovo djelo bavi – zašto mladi trebaju čitati popularnoznanstvenu literaturu – od velike je znanstvene i stručne važnosti. Znanstvena relevantnost djela sadržana je u tome što donosi interdisciplinarnu analizu popularnoznanstvenog žanra, kao i njegove moguće uloge u odgoju i obrazovanju djece i mladih – od prvih slikovnica o znanstvenim pitanjima, preko dječjih enciklopedija i popularnoznanstvenih časopisa za djecu do popularnoznanstvenih knjiga koje su napisali sami znanstvenici ili prenositelji njihovih otkrića.“
prof. dr. sc. Gordana Keresteš
Iz sadržaja:
7 Predgovor
11 Zašto čitati, a onda i zašto čitati popularnoznanstvene tekstove?
25 Tko i zašto može biti dobar pisac popularnoznanstvenog teksta?
52 Pripovijedanje o znanosti i njezino prepričavanje
73 Udžbeničko znanje i ‘stvarno’ znanje: popularnoznanstveni tekstovi u doba ‘dobre’ i ‘loše’ znanosti
104 Što zanima srednjoškolce (i zašto)?
Popularnoznanstvena literatura i/ili popularna znanost?
137 Od slike do teksta i natrag: intelektualni vokabular mladih
169 Zašto mladi trebaju čitati popularnoznanstvene tekstove, i to odmah?
179 Znanost u doba nesklono obrazovanju
192 Šok-terapija: koronavirus oko nas i u nama
220 Sloboda, odgovornost i solidarnost: zašto se ne razumijemo?