Opis
O knjizi:
Rani komunikacijski razvoj dugo je godina bio pojednostavljeno promatran samo kroz analizu obilježja jezika i govora, bez dubljeg razumijevanja složenosti i dinamičnosti temeljnijih procesa razvoja socijalne komunikacije. Mnoge generacije stručnjaka “odrastale su” bez dostatnih znanja o razvojnim promjenama u domeni rane komunikacije, što je otežavalo razumijevanje komunikacijskih procesa i ponašanja djeteta, ali i razumijevanje teškoća djece s kojom su se susretali u svome radu.
U ovoj knjizi sažeti su svi dostupni podaci o ranom komunikacijskom razvoju, kako bi na jednom mjestu bili dostupni svakome tko ima potrebu analizirati i razumjeti ranu komunikaciju. To je jedan od razloga zašto je većina ove knjige usmjerena upravo na tipični razvoj rane komunikacije, bez čijeg poznavanja nije moguće na pravi način razumjeti razvojna odstupanja.
Knjiga je podijeljena u jedanaest poglavlja koja nastoje čitatelja postupno uvesti u najvažnije fenomene rane komunikacije. Od razgraničavanja pojmova komunikacije, jezika i govora u prvom poglavlju, preko upoznavanja s pojmom namjerne komunikacije, komunikacijskih sredstava i komunikacijskih funkcija, prikaza obilježja ranih interakcija, dodatnih informacija o razvoju združene pažnje i oponašanja, važnih prekretnica i terminologije iz područja razvoja igre, motorike, glasanja, govora i jezika, podjele ranog komunikacijskog razdoblja, opisa razvoja pragmatičkih sposobnosti i teorije uma, pa sve do jedanaestog poglavlja koje ima naglašenu kliničku komponentu i opisuje postupak procjene rane komunikacije.
Svi procesi koji su opisivani u knjizi jasno su smješteni u određeno razvojno razdoblje, te potkrijepljeni konkretnim podacima iz znanstvenih istraživanja, kako bi čitatelj dobio uvid u razvojne promjene u navedenim procesima.
Knjiga sažima sve dostupne spoznaje o ključnim konceptima na kojima se temelji razvoj socijalne komunikacije.
Iz sadržaja:
POGLAVLJE 1. Komunikacija, jezik i govor: isto ili različito? 13
1.1. Što je komunikacija? 14
1.1.1. Razlikovanje komunikacije i interakcije 15
1.1.2. Razlikovanje komunikacije, jezika i govora 16
1.2. Pokazatelji u procjeni obilježja komunikacije, jezika i govora 18
1.3. Komunikacija, jezik i govor: razvojna perspektiva 19
Sažetak 24
1.4. Literatura 24
POGLAVLJE 2. Namjerna komunikacija 27
2.1. Put od namjernih ponašanja prema namjernoj komunikaciji 28
2.2. Rani razvoj namjerne komunikacije 34
2.3. Pokazatelji pojave namjerne komunikacije 37
2.4. Učestalost započinjanja epizoda namjerne komunikacije 44
2.5. Razdoblja prednamjerne i namjerne komunikacije 45
Sažetak 47
2.6. Literatura 48
POGLAVLJE 3. Komunikacijska sredstva 51
3.1. Rana komunikacijska sredstva 53
3.1.1. Glasanje 54
3.1.2. Pogled 55
3.1.3. Geste 57
3.2. Govor/riječi 76
3.3. Ostala komunikacijska sredstva 77
3.4. Predsimbolička i simbolička komunikacijska sredstva 79
Sažetak 82
3.5. Literatura 82
POGLAVLJE 4. Komunikacijske funkcije 87
4.1. Kategorizacije ranih komunikacijskih funkcija 88
4.1.1. Imperativne i deklarativne funkcije 90
4.1.2. Tri skupine ranih komunikacijskih činova (Bruner) 99
4.1.3. Ostale klasifikacije komunikacijskih funkcija 100
4.2. Razvoj ranih komunikacijskih funkcija 103
4.2.1. Redoslijed javljanja ranih komunikacijskih funkcija 103
4.2.2. Učestalost pojedinih ranih komunikacijskih funkcija 109
4.3. Kasnije komunikacijske funkcije 111
Sažetak 115
4.4. Literatura 115
POGLAVLJE 5. Rane interakcije 119
5.1. Socijalna priroda ranih iskustava i rano prepoznavanje 120
5.2. Privrženost 122
5.2.1. Vrste privrženosti 126
5.3. Djetetu usmjerena ponašanja 128
5.3.1. Djetetu usmjeren govor (DUG) 130
5.3.2. Djetetu usmjereni pokreti (DUP) 133
5.4. Usklađenost partnera u ranim interakcijama 136
5.4.1. Naizmjeničnost 141
5.4.2. Socijalna kontingencija 145
5.5. Rane rutine 150
Sažetak 152
5.6. Literatura 153
POGLAVLJE 6. Združena pažnja – susretanje umova 161
6.1. Bihevioralni pokazatelji združene pažnje 166
6.2. Razvoj vještina združene pažnje 168
6.2.1. Dijeljenje pažnje (koordinirana združena aktivnost) 175
6.2.2. Slijeđenje pažnje druge osobe 177
6.2.3. Usmjeravanje pažnje druge osobe 184
6.3. Povezanost združene pažnje s drugim razvojnim područjima 186
Sažetak 188
6.4. Literatura 189
POGLAVLJE 7. Oponašanje 193
7.1. Razvoj oponašanja tijekom prve dvije godine života 198
7.1.1. Oponašanje u novorođenčadi i djece mlađe od 6 mjeseci 204
7.1.2. Oponašanje djece dobi 6 – 24 mjeseca 209
7.2. Generalizacija oponašanja 216
7.3. Odgođeno oponašanje 217
7.4. Oponašanje svakodnevnih radnji 220
7.5. Oponašanje glasanja/govora 222
7.6. Oponašanje i moderna tehnologija 224
Sažetak 226
7.7. Literatura 227
POGLAVLJE 8. Rani razvoj igre, motorike, jezika i govora – što se tijekom ranog komunikacijskog razvoja uočava u drugim razvojnim područjima 233
8.1. Razvoj igre 234
8.1.1. Istraživačka igra 235
8.1.2. Funkcionalna igra 237
8.1.3. Simbolička igra 238
8.1.4. Konstruktivna igra 242
8.1.5. Igre s pravilima 242
8.1.6. Razvoj socijalnih aspekata igre 243
8.2. Razvoj motoričkih sposobnosti 245
8.2.1. Rani razvoj grube motorike 245
8.2.2. Rani razvoj fine motorike 248
8.3. Razvoj glasanja i artikulacije 250
8.3.1. Razvoj glasanja prije pojave govora 250
8.3.2. Razvoj artikulacije i razumljivosti govora 253
8.4. Razvoj jezičnih sposobnosti 255
8.4.1. Razvoj jezičnog razumijevanja 257
8.4.2. Razvoj jezične proizvodnje 261
8.5. Usporedni prikaz razvojnih promjena u različitim razvojnim područjima 266
Sažetak 268
8.6. Literatura 268
POGLAVLJE 9. Stadiji u razvoju rane komunikacije 275
9.1. Perlokucijski, ilokucijski i lokucijski stadij 276
9.2. Prednamjerna i namjerna komunikacija 280
9.3. Predsimbolička i simbolička komunikacija 281
9.4. Predjezična i jezična komunikacija 285
9.5. Dijadička i trijadička komunikacija 286
Sažetak 288
9.6. Literatura 288
POGLAVLJE 10. Razvoj pragmatičkih sposobnosti i teorije uma 291
10.1. Teorija uma 292
10.1.1. Ispitivanje teorije uma 295
10.1.2. Razvoj teorije uma 300
10.2. Pragmatika i pragmatičke sposobnosti – možemo li ih jednoznačno definirati? 304
10.3. Razvoj pragmatičkih sposobnosti 310
10.3.1. Vještine vođenja razgovora (konverzacijske vještine) 311
10.3.2. Vještine pripovijedanja 314
10.3.3. Razumijevanje nedoslovnih ili dvosmislenih značenja jezika (metafore, idiomi, sarkazam, ironija) i humora 316
Sažetak 320
10.4. Literatura 320
POGLAVLJE 11. Procjena rane komunikacije 327
11.1. Metode procjene rane komunikacije 328
11.2. Procjena komunikacijskih obilježja u predjezičnom i ranom jezičnom razdoblju 331
11.2.1. Procjena komunikacijske namjere 335
11.2.2. Procjena komunikacijskih sredstava 338
11.2.3. Procjena komunikacijskih funkcija 341
11.2.4. Procjena ostalih obilježja rane komunikacije 342
11.3. Procjena komunikacijskih obilježja u jezičnom razdoblju 345
11.4. Dijagnostika u djece koja pokazuju odstupanja u razvoju socijalne komunikacije 353
11.4.1. Poremećaj iz spektra autizma (PSA) 354
11.4.2. Opće razvojno zaostajanje / intelektualni razvojni poremećaj 359
11.4.3. Socijalni (pragmatički) komunikacijski poremećaj 362
Sažetak 363
11.5. Literatura 364
Mali englesko-hrvatski rječnik najčešće korištenih pojmova 369
Kazalo pojmova 373
Kazalo autora 377
Fotografije i ilustracije 379