Opis
O knjizi:
U sedmoj godini života u većini kultura pred djecu se stavljaju novi zahtjevi. U primitivnim društvima obično se od njih zahtijeva da savladaju upotrebu jednostavnog oruđa, a u razvijenim se podvrgavaju formalnom školovanju. Polazeći u školu, dijete dobiva prvu javnu ulogu – postaje učenik. U školi se događa susret djeteta i društva. Kako dijete ulazi u ulogu učenika? Prije svega prihvaćajući određena pravila. Pravila se odnose na sve aspekte ličnosti: na ponašanje, mišljenje, osjećaje.
Škola je institucija kulture, ona prenosi kulturno nasljeđe jedne zajednice. Prenoseći društvene vrijednosti, škola uspostavlja standarde normalnog i poželjnog. Djeca u školi usvajaju različita znanja i činjenice, ali i tehnike mišljenja i rješavanja problema. Zbog toga je organizirano i sustavno obrazovanje izvor razvoja, a ne samo mjesto usvajanja skupa informacija.
Premda je kultura čovjekovo djelo, ona oblikuje i omogućuje funkcioniranje ljudskog uma. To je razlog zašto razvitak djece ne može dostići svoj vrhunac bez školovanja. Djeca koja ne pohađaju školu ne razvijaju sve vidove mišljenja dostupne čovjeku i ne iskazuju svekolike intelektualne mogućnosti kao djeca koja su se obučavala u školi.
Sve nam ovo govori kako škola ima golem utjecaj na djetetov razvoj i kako školsku situaciju, ali i način na koji roditelji kod kuće pomažu djetetu u učenju, valja dobro osmisliti.
Postavlja se pitanje kako djeca doživljavaju školu, sebe, odrasle, svijet oko sebe. Djeca najbolje govore o tome. Ova knjiga nastala je na osnovi dječjih samoopisa pa se može reći kako je pisana zajedno s djecom.
(iz recenzije izv. prof. dr. sc. Slavke Galić i izv. prof. dr. sc. Nine Pavlin-Bernardić)
Iz sadržaja:
UVOD 9
Primjeri samoopisa 10
Tinov samoopis nakon 16 godina 13
ŠKOLA JE IZUZETNO VAŽNA ZA CJELOKUPNI DJEČJI RAZVOJ 15
Vole li djeca školu 19
Trebaju li djeca voljeti učenje 20
PO ČEMU SE RAZLIKUJE UČENJE I PAMĆENJE PREDŠKOLSKOG I ŠKOLSKOG DJETETA? 29
O igri 29
Motivacija za školsko učenje 35
ŠTO JOŠ OSIM INTELIGENCIJE I MOTIVACIJE UTJEČE NA ŠKOLSKI USPJEH? 37
Osobine ličnosti i školsko postignuće 38
Samoregulacija i samoregulirano učenje 43
Samoučinkovitost 53
Naučena bespomoćnost 54
Naučeni optimizam 57
Zona sljedećeg (narednog) razvoja 59
SOCIJALNI KONTEKST DJEČJEG RAZVOJA 61
Obitelj kao sustav 61
Roditelji i reakcije na školski uspjeh/neuspjeh 66
Kažnjavanje 79
Pozitivna disciplina – Pozitivno roditeljstvo 82
Roditeljska emocionalna kontrola 84
Odnosi između braće i sestara 87
Bake i djedovi 93
Učitelj 94
Vršnjaci i prijatelji 98
Zaljubljenost 104
DIJETE I DRUŠTVO 109
SAMOVREDNOVANJE I SAMOPOŠTOVANJE 113
DJECA U SVOJIM SAMOOPISIMA PIŠU IZMEĐU OSTALOGA I O SLJEDEĆEM 123
O nekim događajima 123
O čitanju 124
O slobodnom vremenu 125
O životinjama i kućnim ljubimcima 127
O hrani 128
O pomaganju 129
O tome što vole, a što ne vole 130
O osobinama 133
O budućem zanimanju 140
Literatura 143
Kazalo pojmova 147
Fotografije i ilustracije 149