Opis
O knjizi:
Danas svjedočimo paradoksu da svi govore o obrazovanju, videći u njemu sekulariziranu religiju i lijek za sve društvene probleme, a nitko o naobraženoj osobi. Klasično i humanističko obrazovanje više nikoga ne zanima, svi su usredotočeni na stjecanje kompetencija, umijeća koja su korisna i primjerena trenutačnim potrebama tržišta te na obrazovno natjecanje. U esejima u ovoj knjizi autor iznosi gnjevnu kritiku takvih obrazovnih “reformi” ali promišlja i o drugim kulturnim i političkim temama – Europi promatranoj kao lijepoj umjetnosti, inovativnom i drugim inovacijama, svim mogućim spretnostima ruku, vrijednosti otpada – te iznosi pledoaje za povratak politike u politiku. Knjigu zaključuje tvrdnjom da nam je potrebno novo prosvjetiteljstvo, i to ne zato što staro više uopće ne vrijedi, nego zato što smo upravo na putu da proigramo njegova dostignuća i njegove zahtjeve okrenemo u suprotnost.
Obrazovanje se pretvorilo u sekularnu znanost o iscjeliteljstvu od koje očekujemo rješenje svih problema – od suzbijanja siromaštva do integracije migranata, od promjena klime do borbe protiv terorizma. Za razliku od riječi obrazovanje koja je kao krilatica postala svuda prisutna, obrazovan čovjek, koji bi trebao biti pravi cilj svih tih napora vezanih za obrazovanje, ne samo što je kao pojam nestao iz rječnika nego se svaki ozbiljan napor u vezi s obrazovanjem pretvorio u provokaciju.
Uzroke toga Konrad Paul Liessmann navodi u ovoj knjizi. Pritom jednako opisuje kaljuže stranačkih scena i plitkost socijalnih mreža. U sklopu moralnog diskursa on razmišlja o duhu vremena i o tome zbog čega je tako neugodan susret s obrazovanim čovjekom.
Iz sadržaja:
PREDGOVOR
Zbog čega je tako neugodno susretati naobražene ljude 7
O OBRAZOVANJU 11
NAČITANOST
Književno obrazovanje kao izazov 13
GRIŽNJA SAVJESTI
O dokolici i obrazovanju 23
I IZBAVI NAS OD ZLA
Obrazovanje kao sekularizirana religija 30
SVATKO PREMA SVOJIM SPOSOBNOSTIMA, SVAKOME PREMA NJEGOVIM POTREBAMA
I oprečnosti između obrazovanja i natjecanja 36
PROFESIONALIZACIJA NASTAVNIČKOG POZIVA?
Napomene o zloj kobi 46
PROMJENE ZBOG OBRAZOVANJA?
O jednoj retoričkoj figuri 53
NA RUBU KULTURA 65
EUROPA PROMATRANA KAO LIJEPA UMJETNOST
O estetici jednoga kontinenta 67
NIŠTA NOVO POD SUNCEM
O inovativnom i o drugim inovacijama 76
PREPOZNAJ SVOJ SELFIE!
Autoportret u doba tehničkog reproduciranja 83
TISUĆE RUKU
I svim mogućim spretnostima ruku 88
ZNANOST NIJE UMJETNOST!
Privlačenje granica 98
ONO ŠTO OSTANE IZA NAS
I vrijednosti otpada 108
U BESPUĆIMA POLITIKE 117
REVOLUCIJA I STRAHOTE
I dinamici društvenih promjena 119
BUDUĆNOST SOCIJALNE DEMOKRACIJE
Pledoaje za povratak politike u politiku 127
GRAĐANIN I NJEGOVA STRANKA
O slobodi, djelotvornosti i odgovornosti 140
NAŠE GRANICE
Između ovdje i tamo
ŠTO ZNAČI MISLITI?
O intelektualcima i vremenima oskudice
TAKO JE UDOBNO BITI NEZREO MALOLJETNIK!
Treba li nam novo prosvjetiteljstvo?
DODATAK 173
BILJEŠKE 175
TISKANI IZVORI 181
O AUTORU 183