Opis
O knjizi:
Cilj publikacije je sažeto približiti svim čelnicima – upravljačima (načelnici, gradonačelnici, župani, voditelji, ravnatelji, predsjednici, članovi upravnih vijeća, nadzornih odbora, predstavničkih tijela i drugi) i zakonskim zastupnicima u neprofitnim organizacijama koncept koji se dobrim financijskim upravljanjem i sustavom unutarnjih kontrola uvodi, te značenje i svrhu njihovog uspostavljanja. Odgovornost za zakonito, namjensko i učinkovito korištenje sredstava je na čelnicima i zakonskim zastupnicima, a uspostavljanje dobrog sustava financijskog upravljanja im omogućava da se zaštite i prihvate svoju upravljačku odgovornost kao priliku, a ne opasnost.
S ciljem da se kroz svakodnevne poslove i odluke koje čelnici u proračunskom sustavu i zakonski zastupnici u neprofitnom sektoru donose ukaže na ulogu financijskog upravljanja i sustava unutarnjih kontrola, u ovoj publikaciji, taj sustav opisuje se kroz primjenu u osnovnim procesima: planiranje, izvršavanje, računovodstvo i izvještavanje. U svakom od procesa ukazuje se na ono što je najvažnije za čelnike i zakonske zastupnike, kako dobro i na zakonit način organizirati i provesti te procese u praksi.
Uz procese, za jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i proračunske korisnike naglašava se i uloga i značaj riznice za dobro financijsko upravljanje i sustav unutarnjih kontrola budući da poslovanje kroz sustav riznice u pravilu znači efikasniju kontrolu i racionalnije upravljanje prihodima i rashodima. Stoga, uvođenje riznice predstavlja jedan od izuzetno važnih instrumenata za unaprjeđenje financijskog upravljanja i sustava unutarnjih kontrola kod korisnika proračuna. Isti model poslovanja može se primijeniti i kod većih neprofitnih organizacija, posebice onih s ustrojenim podružnicama, stoga je riznični model upravljanja zanimljiv i njima.
Na kraju se daje pregled najčešćih nepravilnosti u radu proračuna, proračunskih i izvanproračunskih korisnika te javnih trgovačkih društava. Jasno se uočava da veliki dio nepravilnosti proizlazi iz nedostatka kontrola i slabo razvijenog financijskog upravljanja. Te nepravilnosti nisu nimalo bezazlene i iako se neke od njih događaju daleko od čelnika, krajnja odgovornost je na čelniku. Čelnik je taj koji mora uspostaviti preventivne mehanizme i na taj način spriječiti nepravilnosti.
Iz sadržaja:
Odgovornost čelnika u sustavu proračuna za dobar sustav poslovnog i financijskog upravljanja str. 7
1.1. Zakonodavni okvir za financijsko upravljanje i sustav unutarnjih kontrola str. 8
1.2. Unutarnja pravila i procedure važne za financijsko upravljanje str. 13
Odgovornost zakonskog zastupnika neprofitne organizacije za dobar sustav financijskog upravljanja i kontrola str. 17
2.1. Zakonodavni okvir str. 19
2.2. Unutarnje procedure str. 21
Što je važno za dobro i uspješno planiranje proračuna / financijskog plana proračunskog korisnika str. 25
3.1. Uloga čelnika u strateškom planiranju str. 26
3.2. Sudionici u procesu pripreme proračuna / financijskih planova str. 29
3.3. Potreba za uravnoteženjem proračuna / financijskog plana str. 33
3.4. Važnost izrade uputa za korisnike i utvrđivanje limita str. 38
3.5. Obvezan sadržaj financijskog plana str. 40
3.6. Rokovi izrade i usvajanja proračuna / financijskog plana str. 43
3.7. Primjena načela transparentnosti str. 43
3.8. Operativno planiranje str. 44
Što je važno za dobru i uspješnu izradu financijskog plana neprofitne organizacije str. 47
4.1. Godišnji program rada str. 47
4.2. Obvezan sadržaj financijskog plana str. 50
4.3. Uključivanje prenesenog rezultata u financijski plan str. 56
4.4. Rokovi donošenja financijskog plana neprofitne organizacije str. 58
Što je važno znati za dobro i uspješno izvršavanje proračuna / financijskog plana proračunskog korisnika str. 61
5.1. Pravila izvršavanja proračuna i upravljanja prihodima i rashodima koja se moraju utvrditi zakonom odnosno odlukom o izvršavanju proračuna str. 61
5.2. Faze u procesu izvršavanja proračuna str. 70
5.3. Posebna pravila upravljanja proračunom koja svaki rukovoditelj treba znati str. 72
5.4. Zaduživanje i upravljanje gotovinom str. 78
5.5. Odnosi s trgovačkim društvima u vlasništvu str. 82
Što je važno znati za dobro i uspješno izvršavanje financijskog plana neprofitne organizacije str. 85
Zašto je važno imati dobar računovodstveni sustav str. 87
7.1. Troškovno i upravljačko računovodstvo str. 88
7.2. Financijsko računovodstvo str. 97
Izvještavanje u proračunskom i neprofitnom sustavu str. 99
8.1. Financijsko izvještavanje u sustavu proračuna str. 100
8.2. Izvještavanje o financijskom upravljanju i kontrolama u sustavu proračuna str. 104
8.3. Financijsko izvještavanje kod neprofitnih organizacija str. 106
8.4. Javna objava godišnjih financijskih izvještaja neprofitnih organizacija i revizijskog izvješća str. 109
8.5. Izvještaj o potrošnji sredstava doznačenih neprofitnoj organizaciji str. 110
8.6. Izvještavanje o financijskom upravljanju i kontrolama str. 112
Riznica kao model upravljanja – temeljne informacije za čelnike str. 117
9.1. Sustavi riznica u kontekstu upravljanja javnim financijama na lokalnoj razini str. 119
9.2. Temeljne funkcije lokalnih riznica str. 121
Unutarnja revizija kao podrška radu čelnika str. 127
Najčešće nepravilnosti u radu – zamke koje rukovoditelji moraju znati izbjeći str. 135
Preporuke čelnicima u sustavu proračuna i zakonskim zastupnicima neprofitnih organizacija str. 145