Opis
O knjizi:
Ovo je knjiga o Finskoj i o tome kako su Finci svoj odgojno obrazovni sustav promijenili iz osrednjega, kakav je bio 1980-ih, u jedan od primjera izvrsnosti, kakav je danas. Prema međunarodnim pokazateljima, finski su građani jedni od najobrazovanijih u svijetu, obrazovanje je jednako dostupno svima, a Finska učinkovito raspolaže svojim resursima. U posljednje vrijeme finsko je obrazovanje privuklo pozornost mnogih međunarodnih stručnjaka.
Početkom 1990-ih obrazovanje u Finskoj nije u međunarodnim okvirima bilo ništa posebno. Svi mladi Finci redovito su pohađali školu, mreža škola bila je široka i gusta, srednjoškolsko obrazovanje bilo je dostupno svima, a visoko je obrazovanje bila mogućnost za sve veći broj učenika sa završenom višom srednjom školom. No uspjeh finskih učenika u međunarodnim procjenama bio je blizu općeg prosjeka, osim u čitanju, u čemu su mladi Finci bili bolji od većine učenika iz drugih zemalja. Neočekivana i duboka gospodarska kriza dovela je tada Finsku do ruba financijske propasti. Bile su potrebne poduzetne i trenutačne mjere za uspostavljanje nacionalne fiskalne ravnoteže i obnovu vanjske trgovine, koja je nestala nakon raspada Sovjetskog Saveza 1990. godine.
Diljem svijeta ima zemalja u kojima se vodeće osobe u području obrazovanja suočavaju sa situacijama veoma nalik na onu u Finskoj 1990. godine. Svjetska gospodarska kriza teško pogađa mnoge škole, sveučilišta i cijele obrazovne sustave. Uspjeh učenika u Irskoj, Grčkoj, Engleskoj ili Sjedinjenim Državama nije ni približno onakav kakav bi trebao biti u ekonomijama zasnovanim na znanju, u kojima su produktivnost i inovativnost nužni uvjeti konkurentnosti. Čini se da učenici i studenti postojeće oblike podučavanja sve više smatraju dosadnima i nepovezanima s njihovim potrebama u ovome svijetu koji se brzo mijenja.
Iz sadržaja:
Predgovor hrvatskom izdanju (Pasi Sahlberg)
Nedovršeni posao (Andy Hargreaves)
Zahvale
Uvod: da, možemo (učiti jedni od drugih)
Život na sjeveru
Finska kao primjer
Učiti jedni od drugih
Kako je ustrojena knjiga
Prvo poglavlje
Finski san: jednake obrazovne mogućnosti
Finska nakon rata
Putem prema općem osnovnom obrazovanju
Nova škola je rođena
Razvoj višega srednjoškolskog obrazivanja
Podizanje razine obrazovanosti
Stvaranje obrazovne promjene
Finski obrazovni sustav nakon 2011.
Drugo poglavlje
Finski paradoks: manje je više
Od periferije do središta pozornosti
Razine obrazovanja
Pravednost u ishodima učenja
Učeničko učenje
Izdaci za obrazovanje
Paradoksi finskog obrazovanja
Treće poglavlje
Finska prednost: nastavnici
Kultura podučavanja
Kako postati učitelj
Akademsko obrazovanje učitelja
Nastavnici kao znanstveni istraživači
Profesionalni razvoj
Vrijeme za pedagoška razmišljanja
Nastavnici na vodećim položajima
Kvalitetni nastavnici, izvrsne škole
Četvrto poglavlje
Finski put: konkurentna socijalna država
Snaga globalizacije
Globalni pokret obrazovne reforme
Gospodarstvo utemeljeno na znanju
Socijalna skrb, jednakost i konkurentnost
Dvije finske ikone: Nokia i peruskoulu
Prepreke za ostvarenje finskog sna
Peto poglavlje
Pripada li budućnost Finskoj?
Izvrsnost postignuta različitošću
Uspješna obrazovna reforma
Prijenos znanja o promjenama
Budućnost finskog obrazovanja
Bilješke
Bibliografija
Kazalo pojmova i imena
O autora
Pohvale za ‘Lekcije iz Finske’