Opis
O knjizi:
Autori jasno ističu da svrha ove knjige nije da bude ready-made uputa za rješavanje specifičnih vrsta problema, niti sveobuhvatni pregled načina kako bi obavještajni analitičari trebali obavljati svoj posao. Knjiga je zamišljena kao priručnik i oslonac, kao bazen ideja,, metoda i mogućnosti koje će sukladno okolnostima, temi i području analitičari koristiti za slaganje mozaika testirajući vlastite prosudbe, preispitujući pretpostavke, izbjegavajući kognitivne zamke te primjenjujući divergentno mišljenje.
Autori o knjizi:
Ova knjiga će biti zanimljiva studentima koji pohađaju studije iz vojno-obrambenih i sigurnosno-obavještajnih znanosti i umijeća, studentima studija iz sigurnosti i obrambenih znanosti , studentima studija iz međunarodnih odnosa i nacionalne sigurnosti, studentima politologije, studentima zaposlenima u sustavu nacionalne sigurnosti, vanjske politike i međunarodnih odnosa te profesionalcima i menadžerima koji se bave nacionalnom, korporativnom i informacijskom sigurnosti, analizom kibernetičkih prijetnji. No, ova će knjiga zasigurno poslužiti i kao obaveza ili dopunska literaura i na drugim studijima u Hrvatskoj. Umijeće analiziranja jest umijeće postavljanja pitanja . Ova monografija sadržii rezultate znanstrvenog i stručnog istraživanja o primjenjivosti obavještajne analitike u ncionalnoj i korporativnoj sigurnosti.
„Danas govorimo o jednoj vrlo značajnoj knjizi koja je jedan kontinuitet ovo dvoje autora s obzirom da su se unazad nekoliko godina posebno posvetili i analitičkom menadžementu, ali isto tako razvoju različitih platformi i pristupa koji mogu omogućavati da se u ovom suvremenom životu snađemo u hrpi podataka koje imamo na raspolaganju“, istaknuo je na početku promocije prof.dr.sc. Vlatko Cvrtila, rektor zagrebačkog Sveučilišta VERN ujedno predsjednik Znanstvenog savjeta Hrvatske udruge menadžera sigurnosti.
Iz sadržaja:
UVOD U OBAVJEŠTAJNU ANALITIKU………………………………………………………………. 15
ETIMOLOGIJA RIJEČI INTELLIGENCE………………………………………………………………………………………………………… 15
OBAVJEŠTAJNI CIKLUS………………………………………………………………………………………………………………………… 18
OBAVJEŠTAJNA ANALITIKA………………………………………………………………………………………………………………….. 22
PROIZVODI OBAVJEŠTAJNE ANALITIKE……………………………………………………………………………………………………. 27
ANALITIČKI NEUSPJESI………………………………………………………………………………………………………………………… 28
ANALITIČKI MENADŽMENT 2020. (KAO TEMELJ OBAVJEŠTAJNE ANALITIKE)……………………………………………………. 38
Konvergentno vs. divergentno mišljenje………………………………………………………………………………………. 38
Double-diamond pristup………………………………………………………………………………………………………………. 41
TAKSONOMIJA RAZINA OBAVJEŠTAJNE ANALITIKE…………………………………………………………………………………….. 43
OSNOVNA RAZINA………………………………………………………………………………………. 48
UVOD U ANACAPA TEHNIKE……………………………………………………………………………………………………………… 48
PROCJENA PODATAKA………………………………………………………………………………………………………………………… 48
PLAN PRIKUPLJANJA PODATAKA……………………………………………………………………………………………………………. 50
ANALIZA POVEZANOSTI………………………………………………………………………………………………………………………. 54
ANALIZA TIJEKA ROBE………………………………………………………………………………………………………………………… 66
ANALIZA TIJEKA DOGAĐAJA…………………………………………………………………………………………………………………. 69
ANALIZA TIJEKA AKTIVNOSTI………………………………………………………………………………………………………………… 73
ANALIZA PRIKRIVENOG PRIHODA………………………………………………………………………………………………………….. 76
ANALIZA TRENiA……………………………………………………………………………………………………………………………….. 83
RAZVOJ ZAKLJUČAKA/MODEL ARGUMENTA…………………………………………………………………………………………….. 89
NAPREDNA RAZINA…………………………………………………………………………………….. 95
UVOD U STRUKTURIRANE ANALITIČKE TEHNIKE………………………………………………………………………………………… 95
PONDERIRANJE………………………………………………………………………………………………………………………………. 101
STABLO ODLUKA/DOGAĐAJA…………………………………………………………………………………………………………….. 105
STABLO VJEROJATNOSTI……………………………………………………………………………………………………………………. 107
PROCJENA VJEROJATNOSTI………………………………………………………………………………………………………………… 111
Učinkovito korištenje intuicije eksperata…………………………………………………………………………………… 111
Izvrnuto stablo…………………………………………………………………………………………………………………………… 114
ANALIZA KORISNOSTI……………………………………………………………………………………………………………………….. 116
Stablo korisnosti………………………………………………………………………………………………………………………… 116
Matrica korisnosti……………………………………………………………………………………………………………………… 124
Napredna analiza korisnosti………………………………………………………………………………………………………. 126
Analiza korisnosti s višestrukim perspektivama………………………………………….. 126
Višestruke klase ishoda……………………………………………………………………………. 132
DIJAGRAM TIJEKA UZROKA………………………………………………………………………………………………………………… 139
VIŠEKRITERIJSKO ODLUČIVANJE – AHP…………………………………………………………………………………………………. 148
ACH (ANALIZA KONKURENTNIH HIPOTEZA) – OSNOVNA PRIMJENA…………………………………………………………… 157
EKSPERTNA RAZINA: KREATIVNO MIŠLJENJE…………………………………………………… 171
UVOD U TEHNIKE KREATIVNOG MIŠLJENJA……………………………………………………………………………………………. 171
Kreativno mišljenje i obavještajna analitika………………………………………………………………………………. 171
Creative Problem Solving©……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 174
Zašto nismo kreativni: blokade kreativnosti……………………………………………….. 176
Inovacijski motor©………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 181
TEHNIKE KREATIVNOG MIŠLJENJA……………………………………………………………………………………………………….. 186
Framing……………………………………………………………………………………………………………………………………… 186
Preformulacija problema…………………………………………………………………………. 186
Connect and combine………………………………………………………………………………………………………………… 190
Circle of opportunity……………………………………………………………………………….. 190
Morfološka analiza…………………………………………………………………………………. 193
SCAMPER………………………………………………………………………………………………. 199
Analogije……………………………………………………………………………………………….. 201
Preispitivanje pretpostavki………………………………………………………………………………………………………… 208
False faces……………………………………………………………………………………………………………………………………. 208
6 šešira………………………………………………………………………………………………….. 210
Strukturirani brainstorming…………………………………………………………………………………………………………….. 217
Brainwriting………………………………………………………………………………………………………………………………….. 226
Delfi-analiza (remote brainwriting)………………………………………………………………………………………………….. 229
ANALIZA SLUČAJA: MOGUĆI TERORISTIČKI NAPAD………………………………………………………………………………….. 234
EKSPERTNA RAZINA: KRITIČKO MIŠLJENJE……………………………………………………… 236
UVOD U KRITIČKO MIŠLJENJE……………………………………………………………………………………………………………… 236
Rationale……………………………………………………………………………………………………………………………………. 236
Kognicija i percepcija obavještajnih analitičara…………………………………………………………………………. 238
Heuristike i pristranosti……………………………………………………………………………………………………………… 241
Heuristike………………………………………………………………………………………………. 242
Pristranosti……………………………………………………………………………………………. 243
Kulturne pristranosti……………………………………………………………………………….. 243
Kognitivne pristranosti……………………………………………………………………………. 246
Pojam i definicije kritičkog mišljenja………………………………………………………………………………………….. 260
REZONIRANJE I LOGIKA: KAKO IZGRADITI DOBAR ARGUMENT?………………………………………………………………….. 266
Uvod u rezoniranje i logiku………………………………………………………………………………………………………… 266
Argument…………………………………………………………………………………………………………………………………… 268
Vrste argumenta……………………………………………………………………………………………………………………….. 278
Logička procjena argumenta…………………………………………………………………………………………………….. 285
Logičke pogreške……………………………………………………………………………………………………………………….. 288
Strukturni kriterij……………………………………………………………………………………. 292
Kriterij relevantnosti……………………………………………………………………………….. 293
Kriterij prihvatljivosti………………………………………………………………………………. 295
Kriterij dostatnosti………………………………………………………………………………….. 297
Učinkovito pobijanje……………………………………………………………………………….. 299
METODOLOŠKI OKVIR KRITIČKOG MIŠLJENJA PAUL-ELDER……………………………………………………………………….. 301
TEHNIKE ZAKLJUČIVANJA U OBAVJEŠTAJNOJ ANALITICI…………………………………………………………………………….. 312
Metodološka podloga zaključivanja………………………………………………………………………………………….. 312
Primjeri neformalne implementacije logike u obavještajnoj analitici………………………………………… 321
Primjer terorističke ćelije…………………………………………………………………………. 321
Primjer analize iskaza svjedoka………………………………………………………………… 322
STRATEŠKA RAZINA…………………………………………………………………………………… 326
UVOD U STRATEŠKU RAZINU OBAVJEŠTAJNE ANALITIKE……………………………………………………………………………. 326
TEHNIKE STRATEŠKE ANALIZE…………………………………………………………………………………………………………….. 328
Analiza okruženja STEEP/PEST…………………………………………………………………………………………………… 328
Analiza stanja SWOT/TOWS………………………………………………………………………………………………………. 329
GENERIRANJE HIPOTEZA…………………………………………………………………………………………………………………… 338
Jednostavne hipoteze………………………………………………………………………………………………………………… 338
Generator višestrukih hipoteza………………………………………………………………………………………………….. 341
Generiranje hipoteza pomoću kvadranta………………………………………………………………………………….. 342
Raščlamba kvadranta………………………………………………………………………………………………………………… 345
ACH (ANALIZA KONKURENTNIH HIPOTEZA) – NAPREDNA PRIMJENA…………………………………………………………… 353
ACH – kvantitativni pristup………………………………………………………………………………………………………… 353
Vjerojatnost i Bayesove mreže…………………………………………………………………. 353
Analiza konkurentnih hipoteza – vjerojatnosni pristup……………………………….. 359
Vjerojatnosti hipoteza i dokaza………………………………………………………………… 363
Primjena Bayesovih mreža u ACH…………………………………………………………….. 366
Primjena ACH u izradi preporuka………………………………………………………………………………………………. 370
Kolaborativni ACH……………………………………………………………………………………………………………………… 373
TEHNIKE KONTRIRANJA…………………………………………………………………………………………………………………….. 375
Uvod u tehnike kontriranja………………………………………………………………………………………………………… 375
Visok učinak – mala vjerojatnost……………………………………………………………………………………………….. 376
Analiza “Što ako…?”………………………………………………………………………………………………………………….. 381
Vražje zagovaranje…………………………………………………………………………………………………………………….. 384
GENERIRANJE SCENARIJA………………………………………………………………………………………………………………….. 386
Uvod u generiranje scenarija…………………………………………………………………………………………………….. 386
Jednostavni scenariji………………………………………………………………………………………………………………….. 388
Analiza alternativnih budućnosti……………………………………………………………………………………………….. 391
Generiranje višestrukih scenarija………………………………………………………………………………………………. 396
DIJAGNOSTIČKE TEHNIKE………………………………………………………………………………………………………………….. 399
Provjera ključnih pretpostavki…………………………………………………………………………………………………… 399
Generiranje indikatora………………………………………………………………………………………………………………. 404
Validator indikatora…………………………………………………………………………………………………………………… 409
Otkrivanje zavaravanja……………………………………………………………………………………………………………… 415
Force-field analiza……………………………………………………………………………………………………………………… 418
Ratne igre………………………………………………………………………………………………………………………………….. 424
STRATEŠKA ANALIZA U PRIMJENI………………………………………………………………………………………………………… 438
Model predviđanja ishoda politika (2004.) – primjer Sjeverne Koreje……………………………………….. 438
Mumbai (2008.) – analiza slučaja………………………………………………………………………………………………. 450
Modeliranje međuzavisnosti nekih ekonomskih pokazatelja i međunarodnog terorizma (2009.) 455
SAD (2016.) – moguće posljedice američke vanjske i obrambene politike nakon predstojećih predsjedničkih izbora? 460
Rusija vs. Ukrajina (2022.) – totalna invazija i ukidanje ukrajinske državnosti? . 462
DIGITALNA RAZINA……………………………………………………………………………………. 468
OBAVJEŠTAJNA ANALITIKA U INFORMACIJSKOJ I KIBERNETIČKOJ SIGURNOSTI………………………………. 468
Uvod…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 468
Upotreba analitičkih tehnika u odgovoru na kibernetičke incidente………………………………………….. 469
Rocket X: analiza slučaja……………………………………………………………………………………………………………. 470
Starbursting………………………………………………………………………………………………………………………………….. 471
Paired Comparison………………………………………………………………………………………………………………………… 474
Analiza tijeka aktivnosti…………………………………………………………………………….. 477
Analiza vremenske zone……………………………………………………………………………. 479
Analiza konkurentnih hipoteza…………………………………………………………………… 485
WannaCry slučaj i analiza konkurentnih hipoteza……………………………………………………………………… 486
Profil napadača………………………………………………………………………………………………………………………….. 489
AHP ANALIZA SLUČAJA: UPRAVLJANJE INFORMACIJSKOM SIGURNOŠĆU………………………………… 491
DOHVAĆANJE I ANALIZA PODATAKA IZ OTVORENIH IZVORA: OPEN SOURCE INTELLIGENCE – OSINT504
Uvod…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 504
Prednosti OSINT-a………………………………………………………………………………………………………………………. 505
Izvori i zapisi……………………………………………………………………………………………………………………………….. 506
OSINT u doba interneta………………………………………………………………………………………………………………. 507
Izazovi u provođenju OSINT-a…………………………………………………………………………………………………….. 508
OSINT analiza slučaja: Tvrtka d.o.o……………………………………………………………………………………………. 508
DATA SCIENCE U OBAVJEŠTAJNOJ ANALITICI………………………………………………………………………… 511
Data science u užem i širem smislu…………………………………………………………………………………………….. 511
Tehnološki i poslovni pogled na data science……………………………………………………………………………… 522
Data science i obavještajna analitika…………………………………………………………………………………………. 526
ANALIZA SOCIJALNIH MREŽA (SNA) U OBAVJEŠTAJNOJ ANALITICI…………………………………………….. 527
Analiza (socijalnih) mreža ili jesmo li sami na svijetu?……………………………………………………………….. 527
Analiza (socijalnih) mreža: primjena u nacionalnoj i korporativnoj sigurnosti…………………………… 530
SNA analiza 9/11……………………………………………………………………………………… 530
Kriminalne mreže…………………………………………………………………………………….. 537
Korporativne prijevare……………………………………………………………………………… 543
Analiza (socijalnih) mreža: suzbijanje pandemije…………………………………………. 549
LITERATURA…………………………………………………………………………………………….. 553
POPIS SLIKA…………………………………………………………………………………………….. 564
POPIS TABLICA…………………………………………………………………………………………. 569
INDEKS POJMOVA…………………………………………………………………………………….. 572