Opis
O ovome broju:
Kultura predstavlja dinamički fenomen u koji smo svi mi kontinuirano uronjeni, fenomen kojeg primarno definiraju lideri te fenomen koji se uvijek iznova osnažuje u interakcijama s drugim ljudima. Kultura se odnosi na skup struktura, rutina, pravila i normi koje upravljaju ponašanjem ljudi. Spustimo li kulturu na razinu organizacije, pa čak i dublje – do radnih timova u organizaciji – primjećujemo kako se kultura stvara, ugrađuje, razvija, uzima zdravo za gotovo te naposljetku kako se kulturom manipulira. Istovremeno primjećujemo da kultura ograničava, stabilizira, strukturira te daje smisao članovima grupe. Navedeni dinamički procesi stvaranja i upravljanja kulturom suština su liderstva te nas potiču da shvatimo kako su liderstvo i kultura zapravo „dvije strane iste medalje“.
Naime, iako kultura nije ništa drugo doli puka apstrakcija, sile koje u društvenom i organizacijskom kontekstu stvara itekako su realne i iznimno moćne. Ne shvatimo li ispravno na koji način funkcioniraju gotovo sigurno postat ćemo njihovom žrtvom. U tom kontekstu poželjno je prisjetiti se poznate izjave „oca menadžmenta“ Petera Druckera: „Culture eats strategy for breakfast“!
Iz sadržaja:
Tema broja: ORGANIZACIJSKA KULTURA
1. Koncepcija organizacijske kulture – Edgar Schein
Autor u članku definira pojam kulture te ga izjednačuje s dinamičkim fenomenom u koji smo svi mi kontinuirano uronjeni, fenomenom kojeg primarno definiraju lideri te fenomenom koji se uvijek iznova osnažuje u interakcijama s drugim ljudima.
2. Razine kulture – Chris Argyris
Osnovna svrha ovog teksta osvještavanje je činjenice da se kultura može i treba analizirati na više različitih razina pri čemu pod pojmom razina podrazumijevamo stupanj vidljivosti pojedinog elementa kulture ili kulturološkog fenomena.
3. Kultura u organizacijama: studija slučaja – Edgar Schein
Autor u tekstu dubinski analizira kulture dviju velikih kompanija. „Zaranja“ onkraj površinskih artefakata i prihvaćenih uvjerenja radi osvještavanja dubokih zajedničkih pretpostavki koje se uzimaju „zdravo za gotovo“ te presudno utječu na percepciju, osjećaje i uvide lidera i menadžera.
4. Transformacija organizacijske kulture – Intervju s Peterom Sengeom – Riane Eisler
Urednica stručnog časopisa Interdisciplinary Journal of Partnership Studies razgovara s uglednim autorom Peterom Sengeom o načinu utjecaja njegovih „pet disciplina“ na transformaciju organizacijske kulture radi unapređenja performansi.
5. Nastajanje kulture u novim grupama – Riane Eisler
Želimo li razumjeti kako i u kojem trenutku započinje stvaranje kulture tj. na koji način grupa uči suočavati se s okruženjem i razvijati pretpostavke koje potom prenosi na nove članove, moramo pomno analizirati tzv. “marker“ događaje.
6. Dimenzije kulture – Chris Argyris
U tekstu se opisuju osnovni sastojci kulture – elementi koje pomni promatrač može protumačiti kao sadržaj kulture. Naime, ako se kultura doista sastoji od zajedničkih temeljnih pretpostavki, ostaje potreba da se iste specificiraju: pretpostavki o čemu?